varkaat hirttävät pienempiään

Suurista voitoista puhutaan varsin usein

– hieman riiston tai koronkiskonnan sävyyn.

Entisaikaan kuluttajasuoja oli tuntematon ja demokratiakin, oikeusvaltiosta puhumattakaan. Kaikki toimi kuninkaan ja aatelisten jalouden varassa, noin yleistäen. Hyviä ja rakastettuja hallitsijoita historia tuntee, kenties sen ansiosta, että voittajat ja vallanpitäjät ovat kirjoittaneet historian, mutta hyviäkin aikoja ihmiset ovat kokeneet.

Raamatun sosialismi -niminen kirja sattui eteen.

Mainitsin aiemmin, että on sanottu, että Jeesuksen opit ovat sosialismia – tai taisin kirjoittaa, että sosialismi on Jeesuksen oppien mukainen toimintatapa. Niin tai näin, pastori Toivo Rajalinna on pohtinut ja todistellut asian vuonna 1927 julkaistussa kirjassaan. Teosta silmäiltyään voi helposti päätellä, että Mooseksen ajan juutalaisuus todella oli yhteisomistusta. Maa annettiin – myytiin – vuokralle, mutta se palautui muistaakseni 50 vuoden kuluttua takaisin omalle heimolleen – valtiolle tavallaan.

Korkoa ei saanut ottaa, ja moni muukin lainkohta oli silloin tasaista tulonmuodostusta suosiva. Voittoa sai ottaa vain sen verran että tuli itse toimeen. No, kuinka on nyt? jokainen tietää vastauksen.

Otsikko on poimittu Lutherin tekstejä selostavasta osiosta. Luther on uskonpuhdistajana ollut samalla sosialismin linjalla, kun hän on todennut, että ruhtinaat ovat tavallaan  varkaissa ja ryöväävät suuria summia ja ovat näin väärintekijöitten suosioita ja puolella (tekstissä vilahti esimerkiksi pääsiäisen tapahtumat, kun kansa huusi suurrikollisen Barabbaan vapaaksi ja tuomitsi Jeesuksen kuolemaan – pelastajansa siis ja hyväntekijän! (muistista poimittua ja itse muotoiltuja sanontoja).

Taustaksi

Pastori Rajalinna on vaikuttanut myös Kuopiossa – minkä positiivisena seikkana poimin esiin: ”Kuopion metodistiseurakunnalla on pitkä historia ja sillä on ollut vuosien varrella useita pastoreita. Toivo Rajalinna 1912-1916 (seurakunnan verkkosivuilta poimittua).

”Pastori Toivo Rajalinna on Pääsiäisen jälkeen pitänyt Oulussa monta kokoustilaisuutta. Lähde: Rauhan sanomat nro 17 1927, TYOVAINIOLTA.

”Näkymättömien seurassa”, past. Toivo Rajalinnan esikoisteos on saanut suopean vastaanoton. Ystävät ovat kiiruhtaneet hankkimaan teoksen ja lukemaan sen. Ja tyytyväisiä ovat kaikki kirjan sisältöön. … Kehoitamme lukijoitamme ensi tilassa hankkimaan kirja. Se on hinnaltaan halpa, vain 15 mk. Ja suositelkaa sitä ystävillennekin. Se kyllä ansaitsee sen. ” [Käyttäjien toivotaan viittaavan käyttämäänsä aineistoon tarkoituksen mukaisella tavalla: https://digi.kansalliskirjasto.fi Rauhan sanomat nro 17 1927, TYOVAINIOLTA, Kansalliskirjaston digitoidut aineistot]

Wikipedia hirttämisestä

”Hirttäminen on teloitusmenetelmänä ikivanha ja tiettävästi persialaista alkuperää. Euroopassa ensimmäiset tunnetut tapaukset ovat jo kansainvaellusajalta. Käytäntö alkoi Britanniassa vuonna 1241, jolloin aatelismiehen poika William Maurice hirtettiin merirosvoudesta. Hirttämisen häpeällisyyden vuoksi sotilaat ammuttiin, ellei kysymys ollut vakoilusta tai petturuudesta.

Suomessa hirttäminen oli Ruotsin vallan aikana yleinen kuolemanrangaistuksen toimeenpanotapa varkaudesta tuomituille.

Venäjän rikoslaki sääti maanpetoksesta hirttotuomion. Viimeinen Suomessa hirtetty oli jääkäriaktivisti Taavetti Lukkarinen, joka hirtettiin Oulun Kontinkankaalla mäntyyn maanpetoksesta tuomittuna 1916.

Kun ajattelee sosialismin aatetta raamatullisena ilmiönä, on oikeastaan erikoista se, että kansalaissodassa 1918 papisto oli kokonaan valkoisten puolella (tai puolueeton kuten enimmät sosialistitkin), eikä sosialismiaatteen innoittamien punaisten – kaiketi myöhemmin kommunisteiksi lukeutuneitten punaisten puolella oli ollut ainoastaan yksi pappi? sinänsä erikoista.

 

Kuinkahan asetelmat menevät syksyn kirkkovaaleissa? tai eduskuntavaaleissa keväällä 2019?