Kakkosauto – julkinen kyyti kehittyy

Teiden ylläpito ja uusien rakentaminen on yhteiskunnalle kallista. Kallista on myös yksityisautoilu. Autoteollisuus kukoistaa? Ilmeisesti suurin liikennemullistus lienee ollut Fordin kansanauto, millä tarkoitettiin hinnaltaan niin edullista autoa minkä jokainen voi ostaa. Miten olisi, jos perheen kakkosauto olisikin kimppataksin tapaan naapureitten kanssa yhteinen? Hankkisinko osuuden tai osakkeen valtakunnallisesta kakkosautoyhtiöstä?

Usein on kuullut sanottavan, että autoteollisuuden myötävaikutuksella ja autokaupan ylläpitämiseksi on purettu monen kaupungin raitiotieverkko. Kun autoja on paljon, on myös kalliita teitä rakennettava. Joskus 1950-luvulla oli suomalaisten haaveena, että rautatie ja junaliikenne ulottuisi jokaiseen kylään. Autoistuminen kuitenkin lisääntyi ja syrjäytti nämä ajatukset.

Entäpä jos, julkinen liikenne kehittyy tulevaisuudessa niin, että meillä on samalla sähköisellä matkakortilla käytettävissä sekä paikallis- että kaukoliikenne, junat ja raitiotievaunut, taksit sekä vuoroliikenteen ulkopuolella taksin kaltainen kakkosautopalvelu. Kakkosautoahan tarvitaan usein toisen aviopuolison työmatkoihin ja lasten koulu- sekä harrastusmatkoihin. Tässä viittaan aiempiin Savon metroyhtiökirjoituksiini.

Kustannusten optimi on saavutettavissa.

  • autoilu on tulevaisuudessa entistä edullisempaa
  • päästöt vähenevät ja kestävä kehitys edistyy
  • tiet kuluvat vähemmän
  • tiet voivat olla yksinkertaisempia
  • autoja tarvitaan tuottaa vähemmän
  • autoilu on turvallisempaa
  • työtä on tarjolla useammalle kuljettajalle
  • julkinen liikenne paranee
  • aikatauluriippuvuus pienenee
  • vakuutusmaksut vähenevät
  • yhteiskunnan digitalisaatio edistyy
  • kauppataseen vaje pienenee ja velkaantuminen ulkomaille vähenee
  • polttoaineen kulutus / sähkön kulutus pienenee
  • jne.

Ajatuksellisesti yhtiö voisi olla Kuopion paikallisliikenteen Waltti-kortin nimeä ja käsitettä vastaavasti Vossikka (yhtiö/kortti/palvelu), mihin liittyisivät kaikki liikennemuodot ja lukuisat perheet. Käytännössä tämä Vossikka olisi eräille kakkosauto mutta eräille myös ykkösauto. Vossikalla pääsisi kaikkialle Suomessa.

Kirjoitin aiheesta varhaisimmin jo 1980-luvulla. Yhteistyötä tarvitaan ja senhän me suomalaiset osaamme. Eräs pankkitoiminnan ekonomisti luonnehti ajatusta edellisen laman vuosina hyväksi liikeideaksi, joten tartutaanpa toimeen. Pallo on ensimmäisenä varmasti julkisen liikenteen harjoittajien hyppysissä, sillä sehän lisääntyisi huimasti, kun palveluntarjonta kehittyy ja monipuolistuu – eikö vain.

Jätä kommentti

*