Pankin vaihto

Olen jäänyt ajastani pahasti jälkeen. Se tuntuu muunmuassa näiden tietoteknisten laitteiden käytössä. Ei ole kohta WC-harjaa lukuunottamatta huushollissa laitetta, joka ei sisällä jonkilaista prosessoria ja diginäyttöä. Jos et osaa kunnolla käyttää älykännykkää ja nettiä, tai edes omista pankkikorttia ja pankkitunnuksia, olet pulassa pahemman kerran.

Pankit ovat lopettaneet toimipisteensä kaupungissa yksi toisensa jälkeen ja aiempi rahalaitoksemme sulki konttorinsa jonkin aikaa sitten, päätimme vaimon kanssa siirtää vähäisten eläke-eurojemme vastaanoton ja laskunmaksun pankkiin jossa meitä palvelisi tarpeen vaatiessa oikea ihminen. Osasyynä vaihtoon oli myös ”tieto” vanhan pankkimme sotkeutumisesta rahanpesuun sekä kohonneet kuukausittaiset tilinhoitomaksut, kaikesta huolimatta, vaikka hoidammekin vähäiset pankkiasiamme täysin omalta tietokoneeltamme. Lainatkin ovat viimein kaikki maksettu ja uuttakaan tuskin tarvitaan ellei huushollissa tapahdu jokin katastrofi.

Kävimme uudessa pankkikonttorissa täyttämässä tarpeelliset paperit ja allekirjoittamassa oikealla kynällä monta nimeä nimenselvennyksin vahvistettuihin lomakkeisiin. Lupasivat hoitaa raha-asioitamme ilman kuukausimaksuja.

Pankissa piti tietenkin ensin esittää äskettäin uusimamme passit, muuhun kyseisiä läpysköitä tuskin enää tarvitaan, kun tunnistautuminenkin tapahtuu lähes joka paikkaan nykyään mobiilisti ja ulkomaan matkat itse hankituilla pienehköillä eläkkeillä ovat harventuneet. Äänestämässä käydessä tarvitaan passia kun ajokorttikaan ei enää siellä kelpaa tunnistautumiseen, miten on jatkossa mobiili tunnistautuminen äänestyspaikalla?

Uusien tilien avaaminen ja valtakirjan täyttäminen pankkiasioiden siirron hoitamisessa sujui suhteellisen helposti. Yli kahden viikon päästä edellinen rahalaitoksemme oli toimittanut uudelle ”ihmismäisemmälle” pankillemme vähäiset säästömme ja tiedot osasta E-laskuja. Kaikkia tietoja pankit eivät kuitenkaan onnistuneet jostakin syystä vaihtamaan. Pankkisalaisuus tai vanhan pankin välinpitämättömyys pienituloisen eläkeläisen asioidenhoidossako olivat syitä asioiden hoidon hitauteen ja homman viivästymiseen jäi mietityttämään? Koska tilit oli katkaistu vanhasta pankista, voimassa olevien laskujen etsiminen kaikkine tarpeellisine tietoineen ei ollutkaan enää mikään helppo homma, emme olleet tallentaneet laskuja ja maksutositteita paperilla lipaston laatikkoon ja mappiin. Vanhoissa sopimuksissamme kotona olivat vanhat tiedot, jotka olivat vaihtuneet (vanhentuneet) muutamassa vuodessa moneen kertaan.

Miten olisi käynyt ilman älykännykkää ja pankkitunnuksia? Osa laskujen maksuista meni pankkien vaihdon yhteydessä eräpäivästä yli ja ne vaativat monia puhelinsoittoja jonotuksineen kuunnellen pimpelipom-musiikkia ja hetkinen vielä-toivotuksia, paina sitä ja sitä numeroa jos kyse on siitä ja siitä asiasta ja puhelunne nauhoitetaan erityisistä syistä jne jne. Moni E-laskun tilaaminen nykyiseen pankkiimme, sekä vanhoiksi menneet laskut piti hoitaa manuaalisesti ja se teetti hurjan määrän työtä.

Tuli sellainen olo, että helpompi olisi ollut antaa entisen pankin jatkaa hommia muutaman euron tilinhoitomaksuineen ja olisi jatkossa tarpeen vaatiessa tilannut vaikka ajan pankkitoimihenkilön tapaamiseen naapurikaupunkiin asioiden niin vaatiessa.

Kysyn vaan, miten ihminen, jolla ei ole minunkaan laisiani taitoja hallita tietotekniikkaa ja joka ei omista älykännykkää pankkitunnuksista puhumattakaan, voi hoitaa asioitaan nyky yhteiskunnassa? Ei asioiden hoitajakaan (holhooja) ilman (hyvätahtoisia) lähiomaisia hoida puolestasi pankki- kuin muitakaan velvoitteitasi ilmaiseksi. Toisin oli ennen digiaikaa, mummo tai pappa meni pankkikonttoriin laskut ja säästökirja kourassa ja sanoi hymyilevälle pankineidille, että maksetaan noi laskut tuolta kirjalta ja se oli sillä selvä.

Aika entinen ei koskaan enää palaa, ja nuoruuttain en takaisin saa.

Jätä kommentti

*