Renkaatko vai jotakin muuta?

Ovat ihan uudet ja kotimaiset!

Olen käynyt sisimmässäni viikon sisällä melkoisen jaakobin painin. Syy moiseen on auton talvirenkaat. Vaimon pari vuotta vähemmän vanhassa ja paljon siistimmässä ajopelissä ovat onneksi miltei uuden veroiset talvirenkaat, joten niiden puolesta asiat ovat melko hyvin reilassaan. Miksikö eläkeläisperheessä on kaksi Corollaa? Siksi, kun ei raski luopua kummastakaan rakkaastaan ja vain vanhemmassa on usein tarvittavan peräkärrin vetokoukku. Ennen tarvittiin välttämättä kaksi autoa, kun kuljettiin eri suuntiin töihin ja harrastuksiinkin.

Viime viikolla vaihdoin molempiin peleihin talvirenkaat alle. Minun ajoneuvoni kohdalla tuli ongelma! Olimme poikain kanssa menossa seuraavana aamuna anivarhain kotikylälle teerisuolle. Kyytiläinen virnuili: ”Et sitten raskinut laittaa renkaita ihan kaikilla pulteilla kiinni.”  Miksikö semmoista eppäili? No kun ohjauspyörä elikkä ratti vatkasi jo kolmenkympin nopeudessa niin, että oli otetta löysättävä, jotta ei olisi mennyt mahakin sekaisin. Pelkääjän paikkalainen pyysi pysähtymään, jotta voisi tarkastaa, olisiko se yksi pultti edes renkaastaan tiukalla ja mahtaisikohan minulla olla rengasavain mukana. Ei pulttien kireyksissä vikaa ollut ja kaikki olivat paikoillaankin, jatkettiin hytkyttelyn merkeissä. Lupasin viedä auton ensi tilassa renkaiden tasapainotukseen!

Tasapainotus on tutulle ammattimiehelle lähikorjaamolla helppo ja nopea juttu. Oli samalla lisännyt pari litraa öljyä koneeseen, ei ollut mittatikun pää kastunut! Mahdollisen öljyn tarpeen oli huomannut, kun auton pohja oli ollut kostea koneöljystä. Suoranaisesti mustaa nestettä ei tuolloin ollut valunut mistään ja olinhan pyytänytkin vain renkaiden tasapainotuksen. Soitellessani, josko auto olisi noudettavissa, tuli puheeksi vajunut öljynpinta.

Olin lisännyt öljyä vasta pari päivää aiemmin? Perskutarallaa, jossakin on ongelma!  ”Koska joutaisit tutkimaan asiaa tarkemmin? Missähän mahtaisi olla syy öljyhävikkiin?”  Tuli pitkä luettelo vikamahdollisuuksista, enemmän ja vähemmän hinnakkaista vaihtoehdoista.  ”Viikon päästä perjantaina!”  ”Pirskatti, tarvitsisin pelin viimeistään torstaiksi, olisi sellainen välttämätön meno ja vaimo lähtee omallaan, ihan eri suuntiin samana aamuna!”   ”OK, vilkaisen jossakin välissä, vaikka joku ilta.”

Muutaman päivän peli seisoi korjaamolla. Eilen, tiistaina kaveri soitti: ”Kunnossa on, hae pois.”  En uskaltanut kysyä hintaa. Öljykello oli hajonnut, hinta kahdeksan euroa.  ”Öljyä kaksi litraa ja tasapainotus, kaikkiaan tunnin työ, yhteensä 89 euroo!”   Mutta sitten hän jatkoi: ”En sinuna ajais noilla renkailla kun lähimpään rengasliikkeeseen ja ostaisin vähintäin kaksi uutta rengasta ja mielellään kaikki neljä. Noista kahdesta apukuskin puoleisesta näkyy kudokset kyljestä ja pintaakin on hiinä ja hiinä, nastoista nyt puhumattakaan.”

Piti nähdä jo renkaita alle laittaessanikin – uusia pitää, mutta kun on muutakin rahan menoa. Liiterin katto vuotaa, joulu tulossa, talvipakkasilla sähkölaskut nousevat, uusi talvitakki, kamina mökille ja mitä muuta vielä?

Ajoin lähimpään rengaspuotiin; siellä oli mahdoton ryysis, alkoi ahdistaa. Aikani odottelin, sitten poika kysäisi tiskin takaa: ”Mitteepä sais olla?”  ” Renkaitahan minä Corollaan, olisiko kaksi käytettyä?”  Ei ollut tolkullisia. Laski hinnan uusista alle laitettuna, 190 euroo.  ”Entä jos kaikki?”   ”370 euroo koko sarja ja on kotimaiset!”   ”Onko halvempia?”   ”Kiinalaiset saat 330 eurolla.”   Vähän aikaa raksutti laskukone päässä ja puntaroin vaihtoehtoja vai vieläkö ottais riskin ajella entisillä. Lasten lasten joululahjat, kaminat ja katon korjuut vilisivät silmissä. ”Pannaan kotimaiset ja kaikki!”

Tuli hyvä mieli ja paha mieli yhtä aikaa. Työllistetään nokialaisia renkaantekijöitä ja kiireisiä kumiasentajia hallin puolella.  ”Miten tästä konneesta pannaan luotolle, onko se tuo credit?” Toivottavasti tällä kertaa luottolaskun tulo heittää joulun paremmalle puolelle.

”Uuvet renkaat on hyvä ja halapa henkivakkuutus”, tuumasi poika tiskin takana minun tunkiessa kuittia tyhjään lompsaan.