Tekevälle sattuu, mutta saisiko?

Kerron tämän tositarinan en moittiakseni kiireisiä sesonkityöläisiä, vaan siksi, että kaikki ei ole aina sitä miltä näyttää. Rengasliikkeet ja niiden asentajat ovat keväisin kiireisiä. Me asiakkaat hötkyämme renkaiden vaihdon ja uusien ostamisen kanssa, niin minäkin.

Tavallisesti vaihdan renkaat itse sopivana ajankohtana. Nyt kävi niin, että säät lämpenivätkin viikko sitten nopeasti ja tiet myöhäisen kevääntulon jälkeen tulivat ”yllättäen” kesärengaskelpoisiksi ennen Savoon suuntautuvaa mökkireissuamme. Mennessäni vaihtamaan autooni tyttären omakotitalon pihalla peräkärrissäni talvehtineita kesärenkaita, huomasin niiden kunnon sellaiseksi, että uusien ostaminen on paras suorittaa ennen Savoon suuntautuvaa reilun 600 kilometrin reissua. Kysäisin parista nykyisen kotikaupunkini liikkeestä renkaiden hintoja alle pantuna. Tunnettu, paikallinen pirkanmaalainen liike antoi kohtuuhintaisen tarjouksen ja lupasi renkaat alle vielä seuraavana aamuna, jos toisin entiset vanteineen liikkeeseen soittopäivänä ja näin tein. Hieno juttu, pääsisin reissuun uusilla, kunnollisilla, kotimaisilla vielä oman paikkakunnan (Nokia) nimeä kantavan rengasmerkin kumeilla.

Menin sovitusti aamulla klo 8 liikkeeseen. Huolestuneen näköinen myyntimies kertoi minulle Nissanini avaimia luovuttaessani, että kahden vanteen kohdalla on ongelmia. Ne ovat niin kierot, ettei uusia renkaita saatu kunnolla tasapainoon. Hän kysyi vielä, etkö huomannut syksyllä ennen talvikumien allelaittoa renkaissa ja vanteissa mitään outoa tärinää tai vapinaa. No, hieman taisi jostakin renkaasta pientä vipatusta tuntua, mutta ei pahaa ja ainahan kuluneet renkaat jossain vaiheessa alkavat täristämään, totesin. Pannaanko alle joka tapauksessa jos noillä pärjäisit? Reissuunlähtö odotti kahden päivän päässä. Eikö hälytyskellojen olisi pitänyt soida myyjänkin korvissa kerrottuani vanteiden toimineen kohtuullisesti syksyllä? Kuulemma ainut vaihtoehto saada homma kuntoon on hankkia kaksi ehjää vannetta. Nyt tullee kiire?

Noin kolmen kilometrin kotimatkalla totesin ajamisen jytisevillä ja vipattavilla renkailla mahdottomaksi. Soitto Nissanin merkkiliikkeeseen ja uusien vanteiden hintakysely tyrmistytti ja toimitusaika noin viikko. Löytyisikö edullisempia hajoittamoilta, entä tarvikevanteet?

Tässä tapauksessa minulle kävi kerrankin ilmiömäinen tuuri. Ensimmäinen soitto lähimpään autopurkaamoon tuotti tuloksen. Samanlaiset alkuperäiset merkkivanteet löytyvät hintaan 90 euroa/ kpl. Kymmenen minuutin päästä oli paikalla.

Ensimmäinen takarengas pyynnöstäni tasapainotuskoneeseen. Hmm…Vika ei olekaan vanteessa vaan renkaassa! Ei sittenkään, tarkemmin katsottaessa, rengashan ei ole kunnolla vanteella. Ilmat pois, rasvaus ja sitten lisää painetta kumiin, liiat painot pois vanteesta ja kaikki OK. Toinen takarengas – sama juttu. Ajoin moottoritietä ”ensimmäisen” rengasliikkeen kautta kotiin vielä tarkistaakseni renkaiden toimivuuden ja homma kunnossa. Kävin pikaisesti rengasmyyjän juttusilla ja sanoin palaavani asiaan palattuani reissusta. Tuumasin, vähin mitä voitte tehdä on maksaa toisen firman lasku aiheutetusta harmista. Lähetin kopiot laskusta ko firmaan.

Uudet renkaat myyneen rengasliikkeen virhe olisi saattanut maksaa runsaasti eläkeläisen pussissa ja aiheuttaa isonkin vahingon, ellei minulla ollut hyvää ”tuuria” mukana hommassa? Virheettömät vanteet olisi vaihdettu uusiin tai käytettyihin, halvimmillaan 2×90 euroa ja työ. Uusiin vanteisiin olisi huvennut 250-450 euroa x 2. Näin ellei olisi tarkistettu entisiä toisessa firmassa. Toinen mahdollisuus, viallisesti asennettu rengas olisi tyhjentynyt ajossa, vioittunut reissussa ja voinut aiheuttaa vaikka mitä. Minulla oli perässä vielä peräkärri täynnä muuttotavaraa. Tällä kertaa onni oli mukana. En tiedä miten muuten olisin voinut toimia?

Muistan entisestä työstäni eräät tärkeät asiat ja tehtävät: Uusi työtekijä perehdytetään kunnolla työhön ja tarkistetaan tehty työ kokeneemman taholta. Noviisin pitää kysyä, jos homma ei onnistu. Luultavasti minun autoni renkaanvaihdon tehneen liikkeen ja työntekijäin kohdalla kaikki nämä kolme asiaa oli laiminlyöty. Tämä olisi voinut käydä minulle kalliiksi, pahimmassa tapauksessa hengelle huvaksi. Liike maksoi minulle tulleen ylimääräisen laskun, siitä kiitos. Toivottavasti tämä episodi oli opiksi myös niin virheen tehneelle asentajalle kuin ”ammattiliikkeellekin”.

t. ariukki

Jätä kommentti

*