Vetoketju, nappi vai neppari?

Pari päivää sitten otettuani kesän jäljiltä käyttöön talvipalttoon, sen vetoketju jäi jumiin ja kuin ollakaan, aikani sitä revittyäni onnistuin irrottamaan vetskarista pari hammasta. Kaappini tursuavat ehjiä, hyviä ja laadukkaita vaatteita, paitsi miltei jokaisessa on yksi ja sama ongelma, viallinen vetoketju. Eikö maailmassa (Suomessakaan) osata tehdä vetoketjuja kestämään käytössä yhtä kauan kuin koko muu vaate? Onko hyvästä talvitakista, farkuista ja verkkapuserosta tarkoitus tehdä hylkytavara heti vetskarin rikkouduttua?

Arvoisat Martta-tädit ja muut ompelualan immeiset, neuvokaa minua poloista, miten vetskari kestää pidempään tai miten saan uuden vaihdettua rikkoutuneen tilalle? Vaihdetaan Pappa Tunturiinkin välillä tulppa ja rengas ja taas kulkee. Hyvä vaate harmittaa poistaa käytöstä pienen vian, kuten vetskarin rikkoutumisen takia, kun muuten hyväkuntoisella kamppeella olisi käyttöä vielä vuosikaudet.

Osaan käyttää ompelukonetta ja neulakin pysyy kädessä, joten kaipaan hyviä neuvoja. Vetoketju on kiinni kaikissa mahdollisissa kankaissa ja saumoissa monella ompeleella, saumojen purkaminen hajottaa lopulta koko vaatteen ja uuden vetoketjun ompeleminen samaan paikkaan ei onnistu, ainakaan minulta, olen kokeillut, onko tähän olemassa joku kikka, jolla tällainen vähän tumpelompikin ompelija onnistuisi?

Kun tuossa nurkalla olisi näppärä ompelija vaihtamassa vetskarin kohtuu hintaan, veisin housuni ja takkini ilomielin hänelle korjattavaksi, mutta tietääkseni sellaisia ei enää ole. Tällainen tee se itse-mies haluaisi tämänkin homman tehdä itse, aikaa eläkeläisellä on ja tuntitaksaa ei hinnoitella omalle työlle.

Olen vetoketjun tilalle vaihtanut joskus napit tai nepparit ja se toimii joissakin tapauksissa ihan hyvin, mutta esimerkiksi ajohaalarin housuissa ja takissa tämä homma ei pelaa. Kylmässä kelissä viima ja vesi tunkevat vaatteen alle pienimmästäkin mahdollisesta rakosesta.

Jos toivoa saa: Parempia vetoketjuja kaikkiin vaatteisiin! Te jotka osaatte ja tiedätte miten vialliset vetskarit vaihdetaan, neuvokaa minua onnetonta. Rahanreikiä olisi muuhunkin kuin  uusiin kamppeisiin joissa ovat valmiina hetirikkoutuvat vetoketjut.

Kommentit

  • Eino J. (maallikkona)

    olen jättänyt monet kenkämallit ostamatta, kun niissä nykyisin on muovinen vetoketju

    Korjausvinkki, jos martat eivät satu lukemaan juttuasi;

    https://yle.fi/aihe/artikkeli/2012/10/08/nain-korjaat-itse-vetoketjun ja

    toinen YLE:n sivuilta – Katkaise vetoketju saksilla tai pihdeillä tyvipäästä.
    – Poista vanha lukko.
    – Pujota uusi lukko tilalle niin, että se sulkee vetoketjun.
    – Ompele katkaisukohdan päälle langalla ja neulalla luja ommel.
    – Laita ompeleen päälle liimapaikka(käsityöliikkeistä) tai roudarinteippiä.
    (Ohjeet antoi ompelija Annu Koivumäki BSW-ompelimosta. .. Virpi Väisänen, Kuningaskuluttaja, YLE Tutkiva Asia Muokattu 18.6.2015)
    (kaupallisille sivuille on linkkejä myös, mutta jätin ne pois)

    silmäilin netistä, että
    – – vetoketju yleistyi 1938, mutta jo 1918 kun Yhdysvaltain merivoimat otti sen käyttöön.
    – – Nykyaikaisen varmatoimisen vetoketjun kehitti ruotsalaissyntyinen Gideon Sundbäck Judsonin keksinnön pohjalta ja hänen yrityksensä palkalistoilla vuonna 1913. Sitä kutsuttiin clasp-locker-mekanismiksi.[2]
    – – – älä laita laskua, jos vinkit eivät toimi! – – –

  • plokkariukki

    Einon antamasta linkistä löytyi hyviä neuvoja, kiitos niistä! Tosin minun rikkinäisistä vetskareistani suurin osa taitaa olla jo liian myöhäisessä vaiheessa enää korjata. Verkkareiden kierrevetskarit on niitä vihon viimeisimpiä, ne kun repeävät siitä “hammastuksen” vierestä, ainakin kaksi puseroa on sen takia komerossa odottamassa itsekorjautuvuutta, kun poiskaan en raski heittää. Ajokamppeen osalta uudet lukot saattavat tulla kyseeseen, pittää ainakin kokkeilla.

Jätä kommentti

*