Unohda joulu, keskity Jouluun

Meille niin tuttu ja nyt ajankohtainen sana joulu on menettänyt keskeisimmän merkityksensä. Tältä tuntuu, jos seuraa mainosmyynnillä rahoitettavaa mediaa. Aiemmin joulu-sana oli käsite, jolla oli vain yksi merkitys, kirjoittipa sen pienellä tai isolla kirjaimella, mutta nyt siitä on tullut pelkkä sana, käskymuoto, jolla meitä ohjataan ostamaan. Jo sanan kirjoitusasu kertoo paljon: pienellä kirjaimella kirjoitettuna se on arkinen, kun isolla kirjaimella kirjoitettuna se on jotain tärkeää.

Vietimme muutama tovi sitten, myös täällä Suomessa, mustaa perjantaita eli Black Friday -päivää. Teologille tuosta sanasta tulee ensimmäisenä mieleen Suuri perjantai eli Pitkäperjantai, siis se surun perjantai, jolloin eräs mies ristiinnaulittiin, hän kuoli ja kolmantena päivänä nousi ylös kuolleista ja jonka 33 vuotta aiemmin tapahtunutta syntymää juhlitaan Jouluna.

No, tuo perjantai liittyy kevääseen, mutta entä loppusyksyn Musta Perjantai, se perjantai, joka siivittää meitä kohti joulua, siis ainakin kauppiaat toivovat niin. Ja kuinka ollakaan, Black Friday-päivää vietetään Kristuksen syntymäjuhlan eli joulun alla.

Wikipedia kertoo, että Black Friday on kiitospäivän jälkeinen päivä eli marraskuun neljäs perjantai, ja sitä pidetään Yhdysvalloissa kauppojen joulusesongin avauspäivänä. Black Friday on kaupoille vuoden suurin yksittäinen ostospäivä ja ne myyvät erilaisia tuotteita alennettuun hintaan.

Päivän nimi juontaa juurensa Philadelphiaan 1960-luvulle, jossa kiitospäivän jälkeistä päivää alettiin kutsua mustaksi johtuen vilkkaasta liikenteestä. Myöhemmin termi levisi ympäri Yhdysvaltoja ja sittemmin merkitys on yhdistetty myös kirjanpidossa käytettäviin väreihin. Alkuvuosi on useille kaupoille vielä tappiollista eli tilinauhoissa punaista, mutta Black Fridaysta eteenpäin tehdään voittoa eli mustalla kirjattavaa tulosta.

Joensuun piispa Arseni kirjoitti Savon Sanomien Ajassa-kolumnissa (15.12.2015) mm. siitä miten kristillisyys näkyy Venäjällä katukuvassa ja lähes päivittäin mediassa. Ehkäpä piispa katsoo asiaa violettien silmälasien läpi, mutta on totta, ettei maallistunutkaan matkailija voi olla huomaamatta kirkon olemassaoloa venäläisessä yhteiskunnassa.

Toivottavasti me osaamme nähdä samalla tavalla Joulun niin, ettei se hautaudu joulun alle ja että Joulu näkyisi muuallakin, kuin seurakuntien tilaisuuksissa ja jumalanpalveluksissa.

 

isä Harri Peiponen
Kirjoittaja työskentelee pappina Kuopion ortodoksisessa seurakunnassa. Aiemmin hän on työskennellyt mm. tiedottajana ja arkkipiispan sihteerinä Suomen ortodoksisessa kirkollishallituksessa.

Jätä kommentti

*