Autot kuuluvat Kuopion keskustaan

Kuopio tarvitsee toimivia liikenneratkaisuita. Liikenne on kaupungissa kokonaisuus ja on perin outoa millä vimmalla kaupungissa halutaan kehittää keskustan toimivuutta lähinnä yhden liikennemuodon näkökulmasta -kevyen liikenteen.

Pyöräily ja kävely ovat hyviä tapoja liikkua. Ne edistävät yksilön terveyttä ja ovat ympäristöpäästöjen osalta hyviä ratkaisuja. Kuitenkin arkielämän realismi pitää muistaa liikennesuunnittelussa ja keskustassa liikkuminen tulee olla mahdollista myös autoilla tulevaisuudessa. Kaikki kuopiolaiset eivät harrasta pyöräilyä ja kaikilla siihen ei ole esim. liikuntarajoitteista johtuen mahdollisuutta.

Keskustan vetovoimaisuudesta on oltu huolissaan jo vuosia. Yrittäjät, päättäjät ja kaupunginvirkamiehet nostavat aika-ajoin asian tapetille. Mikäli keskustan liikennettä pyritään sumputtamaan nykyisillä ratkaisuilla ja autoilusta tekemään entistä hankalampaa ohjautuu ostovoimaltaan paremmat asiakkaat automarketteihin. Liikenteen sujuvuudella on merkitystä myös paikalliseen elinkeinoelämään vahvasti ja yrittäjien toimintaedellytyksille.

Kaupunki suunnittelee uutta pyöräilykatua keskustaan. Suosittelen vahvasti kaupunkilaisia kertomaan mielipiteensä asiasta Apajan kohtaamossa 1.11. klo 13-18.00. Rännikatuja voidaan hyödyntää entistä paremmin keskustassa kevyenliikenteen tarpeisiin ja pitää ajoväylät ajoneuvoille sujuvina. Hyvän elämän pääkaupungissa myös autolla kulkevia veronmaksajat tulee huomioida. Ihan niistä paljon puhuttaneista parkkimaksuista alkaen.

 

Samuli Voutila

kaupunginvaltuutettu, valtuustoryhmän varapuheenjohtaja

Perussuomalaiset

Kommentit

  • Terve järki

    Kuopioon ei kannata suunnitella samanlaista liikennesumputusta kuin helsinkiin!

  • jouko K

    Kuopion arkkitehit suunnittelee sumppuja sumpun jälkeen. Nyt on oikein Jätti-sumppu suunnitteilla Kuopionlahden ranta-alueelle nimeltään Jukebox.
    Sillä tukittas koko Puijonkatu autoliikenteeltä.
    Toivotaan ja uskotaan, että Kuopion kaupunginvaltuusto tekee sellaisen päätöksen, ettei tätä Jukebox suunnitelmaan toteutettaisi koskaan.

  • veikkot

    Sitä tuossa ihmettelin miksi Kauppakatu pitää muuttaa kevyenliikenteenväyläksi. Vieressä korttelin päässä on Torikatu jota pitkin pääsee Sairaalakadulta Sokokselle asti. Olisi muutettu se pyöräkaduksi. Toisaalta Kauppakatu piti muuttaa pyöräkaduksi Maaherrankadulle asti vaikka vieressä on Kirjastokatu joka remontoitiin vasta toissa kesänä. Kohta alkaa olla joka toinen keskustan katu kevyenliikenteenväylä, kävelykatu tai pyöräkatu.

  • Katurakentaminen ryssitty

    Mikä ihmeen buumi Kuopiossa on meneillään katujen saattamiseksi enemmän kevyelle liikenteelle kuin autoille tarkoitetuiksi. Ruotsinkatu kavennettiin autoille lähes käymättömäksi, Tulliportinkatu kapeni autojen käyttöä ajatellen kinttupoluksi ja Niiralankadusta on valmistumassa täysi susi. Katusuunnittelun äly on hävinnyt ilmeisesti umpivihreän ajattelun alle , autoilijat näköjään häädetään keskustasta kokonaan pois.

Jätä kommentti

*