Keskustalainen liikenneministeri Anne Berner kertoi Suomen Kuvalehden haastattelussa, kuinka dieselautojen myynti tullaan kielletämään Suomessa jollain aikavälillä. Tätä Berner perustelee ilmastonmuutoksen ehkäisyllä.
Tällä hetkellä Suomen osuus maailman päästöistä on hurjan 0,1 prosentin luokkaa. Liikenteen osuus tästä on Suomessa noin viidennes. Bernerin ehdotus dieselautojen kieltämisestä ilmaston hyväksi on lähinnä naurettava.
On selvää, että kaikki tunnustavat ilmastonmuutoksen ongelmana, mutta keinojen sen hillitsemiseksi tulee olla järkeviä. Esimerkiksi suomalaisen teollisuuden ajaminen Kiinaan liian kunnianhimoisella (siis typerällä) ilmastopolitiikalla saastuttaa maailman mittakaavassa enemmän, koska kiinalaiset tehtaat saatuttavat enemmän kuin suomalaiset.
Jos siis jotakin halutaan tehdä ilmaston nimissä, olisi ilmastovero erityisen saastuttavien maiden tuontituotteille parempi ratkaisu.
Dieselautoja ei siis tarvitse kieltää edes ilmastoon vetoamalla. Sen sijaan dieselautojen käyttövoimavero tulisi poistaa ja samanaikaisesti tulisi laskea sekä bensiinin että dieselin pumppuhintaa vähintään 25–30 senttiä. Näin varmistetaan, että ihmisten liikkumiskustannukset alenevat ja myös teollisuuden kilpailukyky kohennee logistiikkakustannusten alennuttua.
Syskyj
Täysin tyypillistä perussuomalaisen
vastuutonta kirjoittelua nuorelta ihmiseltä.
Linkolan ennustus ”toivoa ei ole” näkyy pätevän.
KRo
Keskusta yritti saada vaalirahoituksen maksajaksi auton käyttäjät. Ihmiset olikin erimieltä asiasta ja pumppuhinnat putosi. Kannattaa muistaa kevään vaaleissa kun aikoo äänestää.
Insinööri Pekez
Minusta SaasteVero Kiinassa ja Intiassa tehtäville tuotteille on hyvä !
Nuhapumppu
Hyvä kirjoitus. Kannattaa huomioida, että uudet euro-6 dieselit (tai osa niistä) ovat jo varsin puhtaita, eikä niiden kehitys tähän lopu. Dieselin ylivoima CO2-päästöissä suhteessa bensiininmoottoriin tekee siitä jatkossakin varteenotettavan vaihtoehdon ilmastonmuutoksen torjunnassa etenkin suomalaisissa olosuhteissa, joissa moni joutuu ajamaan pitkiä matkoja hyvin kylmissä lämpötiloissa (eivätkä lähipäästöt ole useinkaan merkittävä ongelma). Heille erityisesti sähköautot eivät tule olemaan kelvollinen ratkaisu vielä pitkään aikaan, mutta diesel on.