Aamun ensimmäinen ajatus voi vaikuttaa päivään

Oletko koskaan huomioinut mikä on ensimmäinen ajatuksesi, kun heräät aamulla? Esimerkiksi huonosti nukutun yön jälkeen aamu voi alkaa joko ajatuksella ”apua miten huonosti nukuin, päivästä tulee varmasti tuskainen” tai ”unta ei tullut kovin paljon, mutta päivästä voi silti tulla upea, ja minusta tuntuu, että tänään tapahtuu mukavia asioita”. Millainen fiilis kummastakin vaihtoehdosta tulee? Aamun ensimmäiset ajatukset voivat vaikuttaa yllättävän paljon päivän kulkuun.

Arvioiden mukaan ihmisellä on noin 50 000 ajatusta päivässä. Joka kerta kun ajattelemme, aivomme tuottavat kemikaaleja, jotka saavat meidät tuntemaan ajatustemme mukaisesti. Esimerkiksi jos jännität julkista esiintymistä, niin jo pelkästään sen ajatteleminen voi aiheuttaa pelon tunteen, joka saa sydämesi lyömään nopeammin ja kämmenesi hikoamaan. Tämä taas tuottaa lisää ajatuksia, jolloin ajatukset ja tunteet alkavat kiertää kehää ruokkien toisiaan. Tunteet vaikuttavat suoraan siihen miten mielekästä elämää elämme, eli miltä elämä tuntuu. Negatiiviset ajatukset ruokkivat negatiivisia tunteita ja positiiviset ajatukset positiivisia tunteita.

Suurinta osaa ajatuksistamme emme edes tiedosta, vaan ajattelu on automaattista. Tunteemme seuraavat ajattelusta, joten ajattelullamme on meihin suuri valta. Onneksi meillä on myös valtaa ajatuksiimme. Voitkin tietoisesti ruokkia sellaisia ajatuksia, jotka edesauttavat tuloksia, joita haluat saada elämässä aikaan.

Ensimmäinen askel on tulla tietoiseksi omista ajatuksista. Voit kokeilla tarkkailla ajatuksiasi ikään kuin itsesi ulkopuolelta. Anna ajatusten vain virrata ja koeta olla takertumatta yhteenkään niistä. Omien ajatusten tarkkailu on itse asiassa aika hauskaa, sillä on uskomatonta miten jo parissa minuutissa ajatukset voivat hypellä kymmenien aiheiden välillä. Arvioiden mukaan 90 prosenttia ajatuksistamme on kuitenkin päivittäin samoja. Tietoinen ajatuksen vaihtaminen toiseen voi vaikuttaa elämäämme dramaattisesti.
Haastan kokeilemaan mitä tapahtuu, kun valitset itse päivän ensimmäiset ajatukset. Mieti muutamia ajatuksia, joita tukisivat sellaista elämää, jota haluat elää. Kirjoita niistä viisi paperille ja lue ne ensi töiksi herättyäsi. Omassa paperissani lukee esimerkiksi: ”kiitos elinvoimaisesta kehosta ja mielestä” ja ”tästä tulee ihmeellinen hyvän onnen päivä”. Näiden sanominen mielessäni tai ääneen tuo joka kerta hymyn huulille. Lauseet voivat olla ihan mitä vain. Jos haluat viedä testin vielä hieman pidemmälle, voit lukea ne myös illalla ennen nukahtamista. Tarkkaile viikon ajan kokeen vaikutuksia, saatat hämmästyä tuloksista! Aina voi palata myös ajattelemaan vanhoja ajatuksia, mutta väitän, että viikon jälkeen et enää halua tehdä sitä.

Kommentit

  • seija sanaleikkimökistään

    Taas hieno ja ajatuksia herättävä kirjoitus. Aivan odotan näitä positiivisuuspillereitä, jotka myös opastavat käytännön toimiin.
    Muuten – yksi näpsäkkä hyvän päivän aamutoimi on hymyillä leveästi omalle peilikuvalleen. Ehkä iskeä silmää ja ajatella tai sanoa ääneen: Tästä tulee loistava päivä.
    Kiitos!

Jätä kommentti

*