Opi suojelemaan omaa energiaasi

Meillä on tietyt tunteet, joita koemme luonnollisemmin kuin toisia. Saatamme kuvailla jonkun kävelevän aina hymy kasvoilla ja toisen löytävän kritiikkiä vähän kaikesta.
Mielentilamme ja tunteemme vaikuttavat valtavasti kaikkeen tekemiseemme, mutta ehkä harvemmin tulee tarkkailtua missä tunnetilassa luonnostaan on ja miten kuluttavaa se ehkä on.
Kaikkein korkeimmilla energioilla käyvä työkaveri saattaa polttaa kynttilää molemmista päistä, kun taas rauhallinen tyyppi saa aikaan samat asiat polttamatta itseään loppuun.

Koin suuria oivalluksia, kun luin onnellisuustutkija Emma Seppälän kirjasta Elä onnellisemmin, että psykologit jaottelevat tunteet kahden ulottuvuuden kautta: toisaalta positiivisiin ja negatiivisiin ja toisaalta korkean ja matalan intensiivisyyden tunteisiin.
Korkean intensiivisyyden tunteita ovat muun muassa innostuneisuus, viha ja ahdistus ja matalan intensiivisyyden tunteita tyyneys, rauhallisuus, suru ja pitkästyneisyys. On helppo huomata kumpia pidetään positiivisina ja kumpia negatiivisina.
Oma olotilani on luontaisesti korkean intensiivisyyden tunteiden puolella ja perustunteekseni voisi sanoa innostuksen.
Suuren ahaa-elämyksen sain lukiessani, että korkean intensiivisyyden tunteet ovat fyysisesti ja henkisesti rasittavia, vaikka olisivatkin positiivisia. Keho ei nimittäin erota positiivisten ja negatiivisten tunteiden eroa, ainoastaan niiden intensiteetin.
Psykologit kutsuvat intensiivisen tunteen tuntemista fysiologiseksi kiihtymykseksi, jolloin sympaattinen hermosto aktivoituu, joka näkyy kehossa muun muassa sydämen sykkeen kiihtymisenä ja hikoiluna.
Voimakkaat tunteet siis käynnistävät stressireaktion ja vaativat keholta veronsa oli kyse levottomuudesta tai innostuksesta. Pitkään jatkuessa se voi uuvuttaa kehon ja mielen.

Seppälän mukaan todella mielenkiintoisten projektienkin ja työtehtävien tekemisellä voi menettää tärkeimmän voimavaransa eli oman energiansa.
Tämän ymmärtäminen auttaa käyttämään intensiivisiä tunteita taitavammin ja säästämään energiaa, kun opettelee tekemään töitä rauhallisuudesta käsin. Tyyneyden säilyttäminen tilanteessa kuin tilanteessa on avain energianhallintaan.
Hienointa on, että kaikki on harjoiteltavissa, niin myös tunnetilasta toiseen siirtyminen.

Itselläni eniten on auttanut niinkin yksinkertainen asia kuin syvään hengittäminen. Se aktivoi tehokkaasti parasympaattisen hermoston ja katkaisee alkavan stressireaktion. Toki annan itseni edelleen olla innostunut, sillä siitä on iloa ja hyötyä useissa tilanteissa. Olen kuitenkin huomannut olevani paljon energisempi ja tehokkaampi, kun teen esimerkiksi kirjoitustöitä rauhallisena, vaikka olisi kiire.
Tajusin myös miten kahden rakkaan työni, eli huippu-urheilun ja yrittäjyyden, vastapainoksi ulkoilu, rentoutus- ja hengitysharjoitukset ennen ja jälkeen treenien ja meditaatio työtehtävien välissä, ovat äärimmäisen tärkeitä energian vaalimisen kannalta. Tee sitä, mikä ikinä tuntuukin sinusta palauttavalta, sillä kukaan muu ei suojele energiaasi puolestasi.

Jätä kommentti

*