Piispat laittonmuuden tiellä

Ihmettelen suuresti piispainkokouksen kielteistä kannanottoa sukupuolisesti neutraaleihin avioliittoon vihkimisestä. Siinä he suorastaan vaativat pappeja toimimaan voimaan tulevan lainsäädännön vastaisesti. Odotan mielenkiinnolla ensimmäsiä oikeustapauksia vihkimisestä kieltäytyviä pappeja kohtaan. Siinä mitataan uskonnollisten määrätysten pitävyys Suomen tasavallan lakeja vastaan.

Kautta aikain ovat papit kyllä innolla olleet siunaamassa armeijoiden sotilaat ja aseet vaikka Jumalan antamat 10 käskyä nimenomaisesti kieltävät tappamisen ja silti papit vastoin Jumalansa yksiselitteistä tappokieltoa siunaavat tappoaseet. Samoin kirkko siunaa ja vihkii käyttöön esim. rakennuksia erilaisiin käyttötarkoituksiin, siunaa aluksia, siltoja, muistomerkkejä ja jopa yksittäisiä henkilöitä tehtäviinsä. Sen sijaan kahden henkilön syvää liittoa kirkko ei suostu siunaamaan vain siksi, että he keskinäisestä rakkaudestaan huolimatta edustavat samaa sukupuolta.

Olisikohan jo kirkonkin aika päivittää oppejaan 2000-luvulle. Siten saattaisi kirkon jäsenmääräkin kääntyä jälleen nousuun nykyisestä koko ajan laskevasta suunnasta. Itse olen eronnut jo aika päiviä sitten kirkon jäsenyydestä. Ettei tulisi epäselvyyttä omasta suuntautumisestani niin voin ilmoittaa olleeni naimisissa kirkollisen vihkimisen kautta vaimoni kanssa jo yli viisikymmentä vuotta. Tapasin joitakin aikoja sitten vanhan vihkipappimme, joka ei tietenkään enään minua ja vaimoani muistanut. Kerottuani hänelle hänen olleen vihkipappimme hän ilahtui ja kysyi pilke silmäkulmassaan ”annoinko minä teille kestotakuun”. Vastasin, että vaikka emme takuuta saaneetkaan niin silti avioliitto on kestänyt jo yli viisikymmentä vuotta. Hän onnitteli meitä lämpimästi avioliittomme kestävyydestä. Itse hän oli elämänsä aikana kerran eronnut ja avioitunut uudelleen, joten hän tiesi mistä puhui. Sellaisia pappeja me tarvitsemme, pappeja joilla on luonteva yhteys ympäröivään yhteskuntaan ja ihmisiin. Tyhjänpäiväisiä Jeesustelevia piispoja emme todellakaan kaipaa.

Kommentit

  • Hannes Hirvonen

    Kristillinen avioliito on miehen ja naisen välinen liitto kirkon puolella. Raamattu, lue *JUMALA ei siunaa syntiä* ja piispat sen vallan hyvin tiesivät antaessaan tämän lausuman Joensuun kokouksessaan.

    • Anssi Rajasärkkä

      Niinpä niin sehän tarkoittaa sitten sitä, että Jumala rankaisee myös niitä, jotka tappoaseita siunaavat, YT. Anssi

  • Ari Niemeläinen

    Taijanpa tämänkii tappaaksen takia perustoo ikioman kirkon! Niinnii voen tehä, kun en oo ennee ev.lut.kirkon palaveluksessa. Toesta se ol sillon virassa ollessa, ei passanna iäneen purnata eikä omia kirkkoja perustella, vaekka olinnii vuan suntio. On kyllä sanottava, että onneks tämähii riita tulloo vasta eläkkeelle jiämisen jäläkeen. Herra armahtannoo piispoja niinku hunsvottija suntiotakkii.

Jätä kommentti

*