Tarpeeton ja kallis itäratainvestointi

En tiedä keidenkä intresseissä itä-Suomessa on ollut lähteä mukaan tuohon itäradan nimellä markkinoituun hankebrojektiin. Ainoa taho, jota suunniteltu ratahanke hyödyntää on Kouvola, joka pääsisi radan myötä osaksi pääkaupunkiseudun työssäkäyntialuetta. Esimerkiksi Savon radan asutuskeskukset hyötyisivät pelkästä itäratahankkeen toteutuksesta parhaassakin tapauksessa vain kymmenminuuttisen verran nopeutuvana rata yhteytenä Helsinkiin  ja sekin ajansäästö toteutuisi vain siinä tapauksessa, etteivät junat pysähtyisi uudella oikoradalla ennen Helsinkiä kertaakaan. Itäradan toteutus poistaisi samalla valtakunnan tehokkaimman rataosuuden Lahden oikoradan kaukojunien käytöstä ja siitä tulisi pelkästään paikallis- likenteen rata.

Itäratahanke vaatisi täydennyksenä kalliit lisäinvestoinnit myös nykyiseen rataverkkoon. Viimeistään nyt, kun Venäjän agressiivinen hyökkäys Ukrainaan on katkaissut normaalit yhteydet Venäjään kenties vuosikymmeniksi, on tehnyt itäratahankkeesta täysin tarpeettoman. Aikanaan, kun päätettiin Lahden oikoradan rakentamisesta oli radan suunniteluvaiheessa mukana radan jatkaminen Lahdesta Heinolan kautta Mikkeliin. Silloin hankeselvityksessä oikoradan jatkamista pidettiin kannattavana ja yhteiskunnallisesti merkittävänä investointina. Savon radan kaupungit eivät tarttuneet tarjolla olleeseen mahdollisuuteen saada rataverkosta paras mahdollinen hyöty.

Olin noihin aikoihin Kuopion hankintapäällikön ominaisuudessa mm. asetetun kuljetustyöryhmän puheenjohtajana ja entisenä rautatievirkamiehenä hyvin perillä ratasuunnitelmista. Kuljeustyöryhmän asettanut apulaiskaupunginjohtaja kielsi minua kuitenkaan sisällyttämästä junayhteyksiä työryhmän loppuraporttiin vaikka juuri tuo ajankohta olisi ollut otollisin lähteä ajamaan nopeaa junayhteyttä Savon radan keskuksista Helsinkiin. Perusteluina kiellolle oli, että nopea junayhteys vaarantaisi Kuopion lentoyhteydet Helsinkiin. Parhaassa tapauksessa junayhteys Kuopion keskustasta Helsingin keskustaan olisi voinut toteutua jopa kolmessa tunnissa. Apulaiskaupunginjohtaja oli väitteensä kanssa sikäli oikeassa siinä mielessä, että junayhteydestä olisi muodostunut nopein liikenneyhteys Kuopiosta pääkaupunkiin. Tuskinpa lennot Rissalan kentältä olisivat kuitenkaan ratayhteyden nopeutumiseen loppuneet.

Mielestäni nyt pitäisi itäratahankkeen sijasta toteuttaa tuo jostain syystä toteuttamatta jäänyt Lahden oikoradan jatko Lahdesta Heinolan kautta Mikkeliin.  Ratahankkeen toteutukseen olisi varmastikin saatavissa rahoitusta myös EU:ltakin. Tuon hankkeen yhteyteen voisi hyvin sovittaa myös nopean ratayhteyden toteuttamisen Jyväskylään Päijänteen itäpuolitse. Uusi rata voisi erota nykyisestä Tampereen suuntaan menevästä radasta Muuramen eteläpuolella, ylittäisi Päijänteen Kärkistensalmen kohdalta ja jatkuen Päijänteen itäpuolitse Heinolan kautta Lahteen. Niin Jyväskyläkin saisi nopean junayhteyden Helsinkiin. jolloin matka taittuisi vain reilussa kahdessa tunnissa ja rataverkon tehokkain rataosa lisää kuljetuskapasiteettia.

 

 

 

Kommentit

  • Aarne

    Täyttä asiaa. En ymmärrä että millä logiikalla savon poliitikot pitävät nykyistä suunnitelmaa järkevänä. Porvoot ja muut voivat kyllä tehdä ratansa, mutta Lahti-Mikkeli rata pitäisi olla itsestään selvä ja ensimmäisenä toteutettava hanke!

  • Kulttuuri ihminen

    Kuopion kohdalla pysähtyminen tulisi kieltää siihen
    asti, että tänne saadaan asema, jossa kehtaa
    junasta ulos astua. Puolet on jo kunnossa (matka-
    keskus), toinen puoli muistuttaa enemmän Viipuri
    asemaa, kuin Savon pääkaupungin asemaa.

Jätä kommentti

*