On aika

 

Aloittaa bloggaaminen, itse asiassa erittäin hyvä aika, koska Kimmo Timonen onnistui voittamaan Stanley Cupin monien vastoinkäymisten

jälkeen.  Itsekin veritulpan jalkaani saaneena nostan Kimmolle hattua ja onnittelen loistavasti päättyneestä urasta.  Muut kuopiolaiset eivät

moista ole tehneetkään.

Olen ihaillut sitä kurinalaisuutta, jossa menestyneet urheilijat joutuvat elämään; heistä olisi esikuvaksi yläkoulujen murkku-lökäpöksyille, jotka tuhoavat tulevaisuutensa tarkoituksettomalla yövalvonnalla ja energiajuomilla.  Oppiminen väsyneenä on vaikeaa ja vastenmielistä.

Vakavin piilo-opetussuunnitelma lieneekin se, että yläkoulun lökäpöksyt kilpailevat huonommuudesta, risaisimmilla vaatteilla, likaisuudella, pittaamattomalla käytöksellä, tokkuraisuudella, huonoilla numeroilla, poissaoloilla, kuka ajaa rämimmällä mopolla ja ties mitä.

Professori S kirjoitteli aviisissa, että kello on korvamaassa älypuhelimen ja sitä ei sitten opettaja takavarikoikaan, kuten puhelimelle saa tehdä, jos siitä on häiriötä, mitenkäs nyt suu pannaan.

Viisaana miehenä proffa totesi, että koko peruskoulu pitäisi uudistaa alusta alkaen, mutta miten, sitä hän ei kertonut.

Peruskoulu on täyttänyt tehtävänsä ja antanut mahdollisuuden kaikille halukkaille, köyhille ja rikkaille saada hyvää opetusta; kaikki lahjakkuudet pääsevät eteenpäin.  Kuitenkin isolle osaa heikoista kielet ja matematiikka tuottavat vaikeuksia sekä pitkäpiimäiset lukuaineet kuten historia, maantieto ja biologia.  Huonot kyvyt aiheuttavat koulukielteisyyttä ja sitä kautta poissaoloja ja muita ongelmia

Esim. Hollannissa on systeemi, jossa peruskoulussa opettajat jakavat ikäluokan lukioon meneviin ja ammattiopintoihin meneviin.  Autonasentaja

nuorukainen oli hyvin tyytyväinen opintoihinsa. Suomessa heti alkuun poistettiin tasokurssit näiltä, jotka suunnittelivat ammatillista jatkokoulutusta.  Melko pian peruskoulu muuttui takaisin oppikouluksi.

Alakoulu toimii varsin hyvin, ehkä asioiden toistoa lukuaineissa voisi vähentää.  Nimenomaan yläkouluja tulisi kehittää, oppiaineita keventää ja vähentää. Valintamahdollisuuksia lisäämällä kiinnostus opintoihin saattaisi lisääntyä.  Olisi nyt aika perustaa peruskouluopetussuunnitelmakomitea 2015.

Jätä kommentti

*