Ketä KYSin päivystys palvelee?

80+ vuotias tahdistinpotilas tuli ensiapuun kysyttyään ensin puhelimessa luvan. Siellä ystävällisesti kehotettiin tulemaan. Potilas kaatui reilu viikko sitten ulkomailla saaden erilaisia vammoja kehoonsa ja varsinkin käteensä, joka ei enää toiminut. Hänellä oli ulkomaan ensiavusta ohjeena mennä heti Suomeen tultua lisätutkimuksiin ja tarkempiin kuvauksiin.

Potilas sinnitteli yli viikon kestäneen matkan särkylääkkeiden ja kipupiikkien avulla kun ei poiskaan päässyt. Kädessä oli sietämätön hermosärky, sitä ei voinut liikuttaa, se ei toiminut ja oli kauttaaltaan mustanpuhuva ja kosketusarka.
Näytimme vastaanottavalle hoitajalle taustatiedoksi ulkomaisen sairaalan paperista oppaan tekemän karkean suomennoksen, joka ei enää vastannut tämän hetkistä tilannetta. Hän luki sen ja soitti lääkärille kysymättä potilaalta lainkaan, mikä potilaan senhetkinen tilanne oli ja tutkimatta häntä mitenkään. Lääkäri antoi vajavaisten ja vanhojen tietojen perusteella tuomion ”huomenna terveyskeskukseen.”

Hoitaja ei ottanut kuuleviin korviinsa sitä, että viikon aikana pahentunut tilanne ja sietämätön kipu oli päivystykseen tulon syy, eikä paperissa mainittu puutunut sormi ja kipeä ranne. Hän hoki vain “aamulla terveyskeskukseen” ja käski syömään suuria määriä Buranaa ja Panadolia. 
Terveyskeskuksessa selvisi, että potilaan muun lääkityksen takia Buranan käyttö on ehdottomasti kielletty.

Hoitajia oli kaksi eikä kumpikaan nostanut takapuoltaan tuolista. Viikon kivuissa riutuneelta sydänpotilaalta ei edes mitattu verenpainetta, eikä vilkaistukaan saati hipaistu hänen käteensä. Ei ainuttakaan ystävällistä tai ylimääräistä sanaa.

Lamaannuimme täysin näin tunteettomasta kohtelusta. Vasta kotona tajusimme, että hoitaja menetteli törkeästi väärin. Soitin iltapäivällä ensiapuun saadakseni tietää hoitajamme nimen, mutta nimeä ei kerrottu.
*
Mieleen jäi paljon vastaamattomia kysymyksiä:
1. Miksi puhelimessa kehotetaan tulemaan paikan päälle kuulemaan, että ei oteta vastaan. Senhän voi sanoa jo suoraan puhelimessa. Vai eikö henkilökunnan yhteistyö toimi?
2. Ketä KYSin päivystys palvelee? Onko 80+vuotias liian vanha?
3. Millaisia tapauksia siellä hoidetaan? Eikö yli viikon vanha, koko ajan pahentunut koko käden vamma, ole edes vilkaisemisen arvoinen?
4. Annetaanko kaikille samat Burana ja Panadol-ohjeet ottamatta huomioon potilaan kokonaislääkitystä. Onko kaikkien hoitajien lääkitystietous kunnossa?
5. Miksi huonoa palvelua antavan hoitajan nimi salataan?
6 Onko vastaanottaville hoitajille annettu liiaksi valtaa? Osaavatko kaikki sitä käyttää?
7. Onko tuo kaikki epäinhimillisyys päivystyksen normaalia käytäntöä? Olisiko robotti inhimillisempi?
8. Jos KYSistä ei ole tarkoitus antaa hoitoa silloin, kun on hätätilanne, MISTÄ SITÄ SITTEN SAA?

Tämän laitoin reklamaationa Kysiin ja sieltä tuli vastaus, että kaikessa on toimittu oikein ja sääntöjen mukaan. Eli sain kysymykseen 7 vastauksen.
Potilaan käsi ei toimi vieläkään.

Kommentit

  • Lehtonorppa

    Just tälleenhän se menee muuallakin terveys/sairaus paremmaksi hoitaminen.
    Aikoinaan pääsin KYS:llä ripeään hoitoon. Taksilla ensiapuun ja hyppäsin sairaalan sänkyyn. Pumppuvikaa oli. Ottivat sydänfilmiä ym. Viikon olin sairaalassa. Aikaa on jo yli 20v. Vielä olen hengissä.
    Taitaa olla paras odotella hiljaa mustaa autoa ja aika hoitaa lopun.
    Nyt tarkoita itseäni.
    Mutta jos luoja suo, niin voi niitä elonpäiviä olla jäljellä paljonkin.
    Positiivisin ajatuksin päivään uuteen.

  • Leena Raveikko

    Entäpä jos kokeilisi naapuriovea, jossa lukee: ensiapu. Saisikohan sieltä paremmin lievitystä vaivaansa? Vai tarvitaanko sen avaamiseen salasana?

  • mandoliino

    Siinä Kyssin päivystyksen hoidonarvioinnissa on vain yksi hoitaja, toinen on sihteeri, joka kirjaa käynnin laskua varten

  • Suntte

    Sama kokemus oli minulla muutama päivä sitten. Soitin kovan jo pitempään kestäneen vatsakivun vuoksi päivystykseen, jossa haastattelun jälkeen kehotettiin saapumaan vastaanotolle. Vastaanotolla en koskaan päässyt lääkärille saakka koska hoitajan konsultoidessa lääkäriä, minut kehotettiin hakeutumaan työterveyshuoltoon. Ei tutkimuksia, ei hoitoa, ei potilaan kohtaamista… Miksi ihmisiä kehotetaan tulemaan päivystykseen jos siellä on vastassa vain palautus takaisin kotiin?

  • Ex Potilas

    Kuten kaikessa työelämässä, kun ei ole kokemusta, ei ole työtaitoakaan, ellei nyt työtaidoksi nykyään lueta sitä että kuinka näppärästi lähettelet viestejä älykännykästäsi. Vanhoina hyvinä aikoina kokenut ja ammattitaitoinen “Vanhan Liiton” sairaanhoitaja oli lääkärin oikea käsi ja pystyi tekämään pätevän arvion potilaan hoidon tarpeesta. Nykyään toiminta on samaa kuin rampa sokeaa taluttaisi. Lääkäri lukee netistä vastaanotollaan “Käypä Hoito” ohjeita ja hoitajat miettivät kuinka vähimmällä vaivalla taas työvuoron kahlaisi läpi. Helpointahan se ensiapuna on todeta, että huomenna sitten Terveyskeskukseen ja yöksi Buranaa huuleen. Työyhteisössä kuten KYS nykyään on, onko nuorella tai vanhemmallakaan sairaanhoitajasukupolvella edes motivaatiota enää omaan työhönsä, on henkilökuntaa vähennetty ja resursseja karsittu mielin määrin. Osastoilla huonokuntoiset potilaat osin makaavat omissa eritteissään tuntikausia ja ainoa aktiivinen toiminta päiväaikaan löytyy osaston kansliasta, halua ei osaston puolelle astumiseen hirveästi löydy koska voi olla että voi joutua vaikka pesemään potilaan tai haavanhoitopuuhiin, eli jätetäänpä hommat seuraavalle työvuorolle jos ne vaikka nämä hommat hoitaisivat. Pikkupomot työyhteisössä vahtivat toisiaan välillä haukkuen alaisiaan, kun jokainen tahtoo luoda uraa ja tehdä itsensä tykö taas seuraavan johtoportaan pomon silmissä. Se pääasia, eli potilaiden hyvä ja asiallinen hoito on pääosin siis jo historiaa kyseisessä hoitolaitoksessa ja toiminnan focus on jossakin ihan muualla tänä päivänä. Hoitohenkilökunnasta on valtava pula ja tämä instituutio käy parastaikaa YT-neuvotteluja, kun raha on ainoa asia mikä toiminassa enää ratkaisee.

  • seija sanaleikkimökistään

    Luulen, että useimmissa tapauksissa potilas hakeutuu päivystykseen kivun takia. Sietämätön kipu ei tee hyvää kenellekään, varsinkaan jo muuten huonossa kunnossa olevalla. Sydänsairaille varsinkaan.
    Minusta on heitteillejättöä se, että ei edes siihen anneta lievitystä. Apteekista suoraan saatavat Buranat ja Panadolit eivät auta koviin kipuihin.
    Ihmettelen kovasti, millaiset ihmiset tähän työhön valitaan. Tunteettomuus ja säälimättömyys tuntuvat olevan yksi kriteeri.

  • mandoliino

    “Lamaannuimme täysin näin tunteettomasta kohtelusta. Vasta kotona tajusimme, että hoitaja menetteli törkeästi väärin. Soitin iltapäivällä ensiapuun saadakseni tietää hoitajamme nimen, mutta nimeä ei kerrottu.”

    Kaikki käyntitekstit löytyy Kyssin sairaskertomuksesta ja Omakannasta, eivät ole salaisia. Potilaalla on oikeus ne tarkistaa

  • seija sanaleikkimökistään

    Kiitos tiedosta! Käyntikertomusta käännytyksestä emme ole osanneet edes pyytää mistään.
    Meille hoitajan nimeä ei annettu edes reklamaation käsittelyn yhteydessä. Potilaalla ei ole tietokoneyhteyksiä eli ei pääse Omakannasta tarkastamaan.

Jätä kommentti

*