Kustamoi Tukihenkilö!

Jokaisen huolettoman (lue: huolimattoman) tietokoneen käyttäjän painajainen iski silmille eräänä aamuna. Ruutu ei valaistunut. Se pysyi pimeänä kuin talvinen yö. Tein kaiken mitä osaan ja hiukan enemmänkin: tarkistin johdot, suljin koneen ja avasin useaan kertaan, painelin kaikkia näppäimiä, puhelin ja maanittelin kauniisti, kopsuttelin kevyesti ja lopuksi tietenkin löin nyrkillä eri kohtiin. Kone vain sihisi vastaan ja tikun merkkivalo iski ilkkuen sinistä silmäänsä. Uhkasin lattialle pudottamisella, veteen upottamisella, lumihankeen heittämisellä ja joulupukilla. Ei mitään vaikutusta.

1. Kysyin tukihenkilöltä, voiko korjata tai kannattaako. Hän vastasi: ”Ei. Vaikka saisi tulille hetkeksi, se ei lämmittäisi kauempaa kuin pakkasella housuun pissiminen. Lisäksi vain yhteen paikkaan tallennetut tiedostot saattavat olla mennyttä kalua.”
Eipä auttanut muu kuin lampsia kauppaan ja ostaa uusi kone. Sieltäpä löytyi käyttööni ja kukkarolle sopiva ordinaattori.
”Mitä minun nyt pitää tehdä tämän käyttöön ottamiseksi?” kysyin joulukiireiseltä myyjältä.
”Ei sun tartte muuta kun avaat ja sit vaan meet siitä seuraava ja seuraava ja lopuks se kysyy sun nimen ja sähkärin ja sit vaan tikku paikalleen ja kovaa käyttöä.”
”Onpa helppoa nykyaikana taivaltaa tiedon valtateitä. Kyllä kehitys on kehittynyt”, ihastelin lähtiessäni silmät kirkkaina kaupasta.
*
Kotona yhteyden luominen katkesi koneen ensimmäiseen kysymykseen ”valitse QWERT9/ YUIO4P / LKJH-7 jne. Outoja sanoja ja nimiä, joita en ollut kuullut tai nähnyt edes elävissä kuvissa. Onneksi on apua saatavissa.
2. Kutsuin tukihenkilön auttamaan. Hän loi käyttöyhteyden ja meni pois. Mutta kännykkään ilmestyi teksti: ”REKISTERÖINTIVAHVISTUS: Kiitos Mc Pöö Hive Sturp-turvaohjelman palvelutilauksen rekisteröimisestä.Vahvistaaksesi sen kirjaudu tunnuksillasi…”
“Mitä petkelettä? Minullahan on liittymässäni jatkuva turvaohjelma, josta maksan joka kuukausi.”
3. Kutsuin tukihenkilön selvittämään asiaa. Hän tiesi, että uusissa koneissa on maksuton turvaohjelma kuukauden ajaksi. Jos liittymän haltijalla on ennestään käytössä jatkuva turvaohjelma ja koneessa tulee ostaessa toinen sen päälle, nämä kaksi saattavat alkaa toimia toisiaan vastaan eli poistamaan toinen toistaan viruksena. Voe herrajjumala!
Tämä asia saatiin järjestykseen kahden tunnin chattailun ja lukuisin minulle täysin outojen koodien ja tiedostojen loputtoman vatkaamisen kautta.
4. Jouduin taas vaivaamaan tukihenkilöä aloittaessani blogin kirjoittamista. Kirjoitusohjelma piti asentaa ja oma yritykseni tökkäsi heti alkuun ÅPOIU-jne. valintoihin. Myös vanhat tallennetut tekstit piti muuttaa uudistettuun kirjoitusohjelmaan sopiviksi. Mainosten hyppiessä ja tanssiessa silmille törmäsin uuteen sanaan ”kustamoitu”, joka ilostutti kovasti kaiken viheliäisyyden keskellä.
*
Piti lähteä pikkujouluun. Siellähän voisin lukea viime vuotisen blogitekstini ”Sotaveteraanin viimeinen joulu” tai tämän vuotisen ”Joulu tulloo juosta pittää.” Sieltäpä arkistoistani tai SS:n blogiarkistoista napsaisen ja tulostan joulunpunaiselle paperille.
Mutta ei perhana, tulostintahan ei ole kytketty. Kytky-yritykseni katkesivat alkuunsa HGFD-jne valintoihin ja 5.tukihenkilö ehti vasta seuraavana päivänä tulemaan. Onneksi löytyi vanhoja joulurunoja luettavaksi.
6. Nyt odotan, mihin pulmaan törmään seuraavaksi ja milloin joudun taas kutsumaan tukihenkilöä.
*
Miten elämä nykyaikana voi olla näin monimutkaista ja vaikeaa? Miksi ihmiset pakotetaan takkuamaan tuntikausia niinkin yksinkertaisen asian kuin uuden tietokoneen käyttöönoton kanssa. Miksi näihin ei ole kehitetty yksinkertaisia menetelmiä? Miksi se on vaikeaa jopa sellaisille, jotka osaavat, Miten he, joilla ei ole tukihenkilöä, selvitytyvät.
Luulen… Ei, olen melko varma, että tässä on takana Venäjän tiedustelupalvelu. Tämä on osa hybridisodankäyntiä. Näin sen täytyy olla.

Kommentit

  • POEKA

    No onneks suvussa on ees joku joka ymmärtää noitten AKT-vehkeitten päälle jottain. Ite ymmärrän tosta AKT-jutusta suurin piirteen yhtä paljon ku sika sateliitista. Ja tietokone mikä se semmonen tieteiskone on joka ei mittään tiijjä tai ossoo iliman, että syötät sata salasannaa ja muuta koodia. Muuta tee ku vaikeuttaa ihimisten olemista. Jos johonki tarvii apua tai neuvvoo ni kaikki palavelut sannoo, että kato netistä. Parhaimpia älyn välläyksiä on ollu töissä ku oon soittanu heleppariin , että avvaatko minun salasanan ku en pääse konneelle, ni nörtti sano lähettävänsä uuden salasanan sähköpostiin. Sehän se autto ihan pirusti, ku ois pitäny saaha ensin se kone auki, että pääsee sähköpostiin.

    • Seija hämäläinen

      Ollaan melko lähellä sitä, että tietokoneet eivät ole enää ihmistä varten vaan ihmiset tietokoneita.
      Käyttöohjeiden muuttaminen vain netistä etsittäväksi vaikeuttaa elämää. Ei kai kaupallakaan ole velvoitetta tulostaa niitä sellaisille, joilla ei ole konetta.

  • kaapunkilaenen

    Tietokone tietää muttei kerro? Silloin kun hommat toimii niin onhan niistä paljon hyötyä ja hupiakin, mutta sitten kun ongelmat alkaa niin ei ole kuin haittaa ja harmia… Jokainen varmaan joutuu aina välillä tuskailemaan, kuka simppelimmän ja kuka syvällisemmän probleeman kanssa…

  • Seija hämäläinen

    Täytyy tunnustaa, että vaikka en koneen ääressä istu kuin yleensä aamuisin keskimäärin tunnin verran aivojen avaukseksi, ilman konetta olo oli kuin tupakkalakkolaisella. Mitä tehdä varsinkin sormilla, jotka tuntuivat levottomilta ilman joka-aamuista jumppaansa.

Jätä kommentti

*