Palvelemme teitä mahdollisimman hankalasti

”Palvelussamme on ruuhkaa, palvelemme teitä mahdollisimman pian.” Olen päälakeani myöten täynnä palvelunumeroita, noita 020 ym-alkuisia pesäkkeitä, joihin soittaessa ihminen palvataan hulluuden partaalle, kahlitaan hänet puhelimen ääreen loppumattomiksi ajoiksi ja vielä laskutetaan raskaimman jälkeen.
Mikään yksinkertainenkaan asia ei etene piirunkaan vertaa, vaan joudut pyöritykseen vastaamattomasta numerosta toiseen ja aina pääsyt alkupisteeseen.
Kolme esimerkkiä ”palvelusta”, joista olen saanut viime aikoina nauttia: Puhelin, chat ja live.
1. Delta-auto: Autoni polttoaineputki tiputti ja olisin kysynyt vahvistusta hinauksen tilaamiselle. Yritin kokonaisen päivän ja puhelu ohjautui aina ja iankaikkisesti lopuksi Oulun sentraalisantralle, joka ei tietenkään tiedä autoista mitään. Samoin kävi yrittäessäni kysyä, onko auto valmis vai ei.
Viimein sain vastaukset chat-palvelun välityksellä, tosin viiveellä.
*
2. Delta-auton chat-palvelun ihastuttamana käännyin verotoimiston vastaavan puoleen. Olin sopinut VeroHenkilön kanssa lähettäväni postitse lisäselvityksiä. Valitettavasti olin hukannut nimen, joten kysäisin verotoimiston chat-palvelusta, jossa näköjään on työajankuluttamisongelmia tai henkilö vain huvikseen kiusaa ihmisiä.
*
SH: Olen lähettämässä veroilmoituksen lisäselvityksiä Oulun verohallintoon. Henkilön nimeksi muistan Urpo XXX. Onko tämän niminen henkilö ja mikä on osoite?
10:37:40
Account_boxJohanna V: Voit soittaa puhelinvaihteeseemme ja pyytää yhdistämään puhelu ko. virkailijalle. Vaihteen numero on 020 612 000.
10:38:33
SH: En halua puhelua, vaan tarkistaa nimen. Olemme sopineet postin lähettämisestä, mutta olen hukannut yhteystiedot.
10:39:51
JV: Voit osoittaa kirjeen kyseiselle virkailijalle ja lähettää tiedot Oulun verotoimistoon osoitteella Pohjois-Suomen verotoimisto PL 27, 90101 Oulu
10:42:02
SH: Kiitos osoitteesta, mutta onko etunimi oikein? Onko XXX:n etunimi Urpo vai Urho? En haluaisi olla epäkohtelias ja laittaa mahdollisesti väärää etunimeä. Siksi kysyn.
10:42:50
JV: Oletko saanut kyseiseltä virkailijalta selvityspyynnön vai mitä kautta olette sopineet asian hoitamisesta? Annamme chatissa vain yleisneuvontaa, joten en voi tarkistaa henkilötietoja.
10:44:46
SH: Olen saanut selvityspyynnön ja olemme sopineet, että lähetän lisäselvitykset postissa ja olen saanut yhteystiedot mutta kun olen hukannut ne. Että kai teillä nyt henkilökunnan nimet näkyvät.
10:45:42
JV: Kerrotko henkilötunnuksesi, niin tarkistan sinulle lähetetyn selvityspyyntökirjeen?
10:46:34
SH: Voi herrajjumala! 123456-789Ö
10:46:42
JV: Kiitos, pieni hetki.
10:47:25
JV: Urpo XXX on virkailijan nimi, joka on lähettänyt sinulle selvityspyyntö kirjeen.
SH: No sitähän minä kysyin. Miksi et voinut heti vastata, onko hänen nimensä Urpo vai Urho? Miten voi olla yksinkertainen asia näin vaikeaa? Tämähän on ihmisten kiusaamista, eikä mitään palvelua. Olen joutunut tässä jo ties kuinka kauan tyhjää jauhamaan kirjoittamalla. Muualla olen saanut chat-palveluista oikeaa apua. Pyytäisin sinua, Johanna V tekemään ehdotuksia palvelun järkeistämiseksi. Siitäkin huolimatta, hyvää työpäivää.
10:53:21
JV: Kiitos palautteestasi. Halusin varmistaa, että saat oikean virkailijan tiedot, että selvityksesi menee oikealle taholle. Aurinkoista päivän jatkoa!
*
Tapaus 3, Kuopion kaupungin puisto-osasto.
Elämänkumppani oli leikkaamassa nurmikkoa piennaralueelta, jonne tuli 2 kplskaupungin työmiehiä poistamaan koivusta oksaa, joka peitti liikennemerkkiä. Mies pyysi heitä samalla (kun heillä oli oksasaha kädessä), poistamaan pihan puolelle tulevan yhden (1) pitkän oksan, joka varjosti kasvimaata. ”Me poistamme vain ne oksat, jotka meille on määrätty. Hyvää päivän jatkoa!”
Että jos jaksoit lukea tämän, hyvää ja aurinkoista päivän jatkoa vaan sinullekin!

Kommentit

  • Jari Holopainen

    Palvelunumerot vaikuttavat lähes paholaisen keksinnöltä, etenkin jos on pienet tulot. Chattailusta on tähän mennessä ollut parempia kokemuksia: sanan käännös vaikuttaa tosin mielenkiintoiselta; jutella, lörpötellä, horista jne. Palvelunäkökulmasta katsottuna ainakin horina herättää jännittäviä mielleyhtymiä.

    Taannoin eräs palvelu jäi erityisesti mieleen: uuden palveluntarjoajan ohjelma ei tahtonut millään käynnistyä omalla tietokoneella. Otin yhteyttä asiakaspalveluun ja homma hoidettiin etätyöpöydältä. Hiiri alkoi liikkumaan itsestään, sivut vaihtuivat ja pian homma oli kunnossa. Myönteisestä lopputulemasta huolimatta hieman voimaton olo siinä syntyi, kun vierestä seurasi mitä tapahtui.

    • seijahamalainen

      Yleensä palvelu pelaa sitten, jos onnistuu pääsemään sitä nauttimaan. Mutta se pääseminen on yleensä vaikeampaa kuin Guantánamosta pois pääseminen.

  • Poeka

    Se ihmetyttää kovasti, että kun joka toinen ammatti on asiantuntija, mutta heihin ei mitenkää saa yhteyttä. Eräänkin kerran olen vuodattanut murheen sentraalisantralle joka ei tajua asiasta hölkäaenpölläystäkään ja joutunut sen jälkeen tuohon surmankierteeseen numerosta toiseen jonottamiseen.

    • seijahamalainen

      Surmankierre ja paholaisen keksintö. Ja sitten se, että kansalaiset joutuvat nöyränä odottamaan ja kuin hattu kourassa rukoilemaan, että näihin suuriin, presidenttiä tarkemmin vartioituihin asiantuntijoihin saa yhteyden. Ja kun se tapahtuu kaikkein yksinkertaisimpienkin asioiden kohdalla.

  • rauni väinämö

    ei voisi enemmän ”ihastuttaa”. tulee vsin mieleen, että miten vielä pitää ”kehittyä” ennenkuin uskotaan; että nyt loppu tämä pelleily ja ihmisten turha kiusaaminen.

    • seijahamalainen

      Työajan pidennystä ei tarvittaisi, jos ihmiset pääsisivät hoitamaan asiansa. Nyt puolet töissä olevasta kansasta jonottaa työaikanaan ”palvelunumeroihin. Ja rahat valuvat ties minne, mahdollisesti ulkomaalaisille sijoittajille.

  • TMy

    Olisi kannattanut pyytää oksasahaa ”lyhyeen lainaan” jolloin olisitte itse voineet katkaista oksan.

    • seijahamalainen

      Hyvä neuvo, mutta en usko että he olisivat lainanneet, koska heille ei olisi kukaan arvannut etukäteen sanoa, että niin saisi tehdä.

  • Uuno Kuukkanen

    Matti Näsällä on asiaa.

    • seijahamalainen

      Ettäkö ihan ite Matti Näsällä! Minkälaista asiaa? ”Valitettavasti palvelussamme on ruuhkaa, palvelemme Matti Näsää mahdollisimman pian.” (=30 minuutin maksullisen odotuksen jälkeen siirrämme hänet odottamaan toiseen olemattomaan numeroon)

  • Leena Raveikko

    Yritän välttää palvelunumeroihin soittamista viimeiseen asti. Riemastun, kun netistä löydän jonkun 017-alkuisen numeron asialleni. Siellä on sentään tavallinen ihminen luurin päässä. Asia yleensä hoituu.
    Mm. vakuutusyhtiöitten ja terveyskeskusten automattipalvelimet pyytävät valitsemaan numeron soittajan asialle. Sitä ritirampsua kun jaksaa tarpeeksi kauan jatkaa, löytyy sieltä pohjalta lopulta ihan immeinen, joka osaa vastata alkuperäiseen ongelmakysymykseen.

Kommentointi on suljettu.