Adventin Johannes Kastaja

Tänään vietämme kolmatta adventtisunnuntaita. Jouluun on vielä pari viikkoa aikaa. Tänä sunnuntaina lauletaan myös joululauluja. Erässä joululaulussa lauletaan, että onko kesä tullut talven keskelle. Viime vuosina ilmaston lämpenemisen myötä tämän joululaulun kohta on saanut uusia sisältöjä, kun useampana vuonna talven tulo on siirtynyt lähemmäksi joulua. Tämä joulu on ollut perinteisempi, kun jo itsenäisyyspäivänä ovat olleet täyden talven tuntomerkit: lunta ja kunnon pakkaset. Muutosta tilanteeseen voi tulla tämänkin päivän kolmannen adventin jälkeen. Sen verran oikukkaaksi vuoden aikojen muutokset ovat muodostuneet.
Adventin aikaista valmistautumista jouluun kirkkovuodessa katsomme tänään Johannes Kastajan kautta. Sisällöllisesti palaamme tänään kesään ja Juhannukseen, jolloin vietämme Johannes Kastajan syntymäpäivään. Johannes Kastaja on raamatun maailmassa hyvin särmikäs henkilö. Hän oli Vanhan testamentin viimeinen profeetta. Hän eli hyvin yksinkertaisesti syöden luonnon antimia.
Jeesuksen mukaan Johannes Kastajasta alkoi myös uusi aikakausi. Jumalan valtakunta tuli ihmisten keskelle. Osin se perustui Johannes Kastajan kehotukselle vastustaa syntiä ja kääntyä Jumalan puoleen. Suurimmaksi osaksi Jumalan valtakunnan tuleminen rakentuu Jeesuksen opetuksen, kuoleman ja ylösnousemuksen varaan. Jeesuksen ansiosta voimme päästä Jumalan valtakunnan kansalaisiksi. Se merkitsee syntien anteeksisaamista, uskon lahjan saamista ja Jumalan tahdon mukaista elämää.
Johannes Kastaja oli Jeesuksen tienraivaaja. Johanneksella on myös tehtävänsä meidänkin elämässämme. Hän kyselee meiltä, olemmeko ottamassa Jeesuksessa Jumalan valtakunta omaksemme? Haluammeko päästä sen kansalaisiksi? Viimeaikaisten uutisten perusteella Jumalan valtakunnan kansalaisuudelle on keskuudessamme tarvetta. Meillä ei ole aina päällimmäisenä mielessämme Jumalan kunnioitus ja toisten ihmisten palveleminen. Hyvin helposti korostamme vain omien odotustemme ja tarpeidemme toteutumista. Kaikki muut seikat jäävät niiden jalkoihin.
Tänään elämme uuden aikakauden alussa. Voimme päästä Jumalan valtakunnan kansalaisiksi. Voimme tulla kolkuttelemaan Jumalan valtakunnan portteja ja ovia. Ne avautuvat meille. Niillä myös kerrotaan, mitä meiltä odotetaan ja mitä meille myös annetaan. Annetaan siis Johannes Kastajan olla meille kutsuja ja tien osoittaja, jonka otamme vastaan. Siitä voi alkaa uusi aikakausi elämässämme, joka kantaa neljännen adventin yli ensi vuoteen aina pelastukseen asti.
janne-bovellan_web_iisalmen-seurakunta_iisalmi
Janne Bovellan
kirkkoherra
Iisalmen seurakunta

Jätä kommentti

*