Armon merkitys

Rippikoululeirit ja konfirmaatiokirkot kuuluvat kesään. Pielaveden seurakunnassa on tänä sunnuntaina ensimmäisen rippikouluryhmän konfirmaatio. Sunnuntain aiheena kirkkovuodessa on ”armahtakaa”.

Kun rippikoululaisilta on kysytty toiveita rippikoulun sisällöstä, niin ensimmäisinä toiveina on ollut: voisin päästä kummiksi, saisin hienot konfirmaatiojuhlat, huomiota ja paljon lahjoja, voisin pelata ja touhuta yhdessä kavereiden kanssa. Seuraavina toiveina on ollut: saisin laulaa ja kuunnella musiikkia, saisin uusia kavereita ja ystäviä, voisin miettiä elämän tarkoitusta ja uskon asioita, oppisin tuntemaan itseäni paremmin.

Ajallisesti rippikoulu kestää yli puoli vuotta. Rippikoulussa pohdimme uskon tärkeitä asioita. Millainen Jumala on? Mikä ihminen on? Miten voi erottaa oikean väärästä? Mikä on elämän tarkoitus ja päämäärä? Miten ihminen voi pelastua ja päästä taivaaseen?

Sunnuntain evankeliumissa Jeesuksen sanat havahduttavat: ”Kuinka näet roskan veljesi silmässä, mutta et huomaa, että omassa silmässäsi on hirsi. Olkaa valmiit armahtamaan, niin kuin teidän Isännekin armahtaa.”

Armo on keskeisimpiä uskon sanoja. Armo, se että Jumala rakastaa meitä, on yksin Jeesuksen ansiota. Pelastuakseni en tarvitse tehdä mitään suorituksia tai tekoja, vaan pelkästään uskoa siihen mitä Jeesus on tehnyt ristillä pelastumiseni eteen. Uskon syntyminen, Jumalaan turvaaminen ja hänen johdatuksensa kysely on ennen kaikkea Pyhän Hengen työtä ja lahjaa.

Jumalan armon todeksi elämisen tulisi näkyä jokapäiväisessä elämässämme. Nykyään vaaditaan monessa asiassa ja tekemisessä, työssä tai opiskelussa täydellisyyttä ja virheettömyyttä. Kuitenkin pitäisi riittää, että tekee parhaansa, joskus tapahtuu varmasti epäonnistumisia ja virheitä. Jos pyrkii täydellisyyteen, niin voi olla vaikea sanoa armahtavia sanoja toiselle ihmiselle tai armahtaa itseäänkin.

Konfirmaatiojumalanpalveluksessa rippikoululainen kutsutaan yhdessä koko seurakunnan kanssa alttarille tunnustamaan sitä uskoa, johon hänet on kastettu. Häneltä kysytään tahtoa osoittaa uskoa elämässä, Jumalan armon avulla.

Konfirmaation tarkoituksena on vahvistaa ja rohkaista nuorta elämään uskoa todeksi. Konfirmaatio on koko seurakunnan juhlapäivä. Konfirmaatiossa ovat mukana vanhemmat, kummit ja monet muutkin läheiset ihmiset. Silloin rukoillaan nuoren puolesta ja Jumala antaa siunauksensa.

Uskon todeksi eläminen on läpi elämän jatkuva tehtävä, siinä ei koskaan tulla valmiiksi. Jeesus on kasteessa ottanut meidät omikseen. Hän tuntee meistä jokaisen henkilökohtaisesti. Hän on uskollinen kutsulleen ja lupauksilleen.

Kappalainen Timo Jokela
Pielaveden seurakunta

 

 

 

 

Jätä kommentti

*