Jeesus, kiusausten voittaja

Tämän sunnuntain aihe on Jeesuksen kiusaukset. Ennen julkisen työnsä alkua Jeesus joutui erämaassa paholaisen kiusattavaksi, että luopuisi Jumalan antamasta tehtävästä. Jeesusta houkuteltiin useita kertoja luopumaan kutsumuksestaan, etenkin hänen elämänsä ratkaisevissa kohdissa kiusaukset nousevat esille.
Matteus kertoo tilanteesta, jossa Jeesus ensimmäistä kertaa paljastaa opetuslapsilleen sen, että hän tulee kuolemaan Jerusalemissa mutta myös ylösnousemus kuolemasta on edessä. Tätä oli Jeesuksen lähimpienkin vaikeata ymmärtää saatikka hyväksyä. Sen ei pidä mennä näin, on oltava toinen tie, he varmasti ajattelivat, tämä ei ole oikein eikä totta.
Yksikään Jeesuksen opetuslapsista ei tajunnut mitä hän ajatteli ja mitä hänellä oli edessä. Se oli liian vaikeata heille. Surullista, mutta näin on monella tänäänkin, masennuksesta kärsivä ihminen on usein hyvin yksinäinen, perheensä vaikeuksia, tai sydänsuruja murehtiva nuori ihminen voi kokea samoin, en tiedä lohduttaako se, mutta myös Jeesus on ollut hyvin yksin, hän voi ymmärtää.
Isä meidän rukouksessa pyydetään: äläkä saata meitä kiusaukseen. Katekismus selittää mitä kiusaus merkitsee: kiusaukset ovat houkutuksia luopua uskosta Jumalan hyvyyteen. Ne houkuttavat ihmistä etsimään turvaa muualta kuin Jumalasta.
Kristinopillinen sana ”kiusaus” tarkoittaa siis aivan muuta kuin mainosten käsitys kiusauksista: herkullinen jäätelö, jota ei voi vastustaa, tai syntisen viettelevä suklaapötkö, näitähän riittää. Kiusaus luopua uskosta Jumalan hyvyyteen on todennäköisesti tuttu jokaiselle kristitylle. Silloin, kun tapahtuu jotain selittämätöntä pahaa, onnettomuus, sairastuminen, läheisen kuolema – silloin tuntuu luonnolliselta kysyä ja kapinoida, missä on Jumala, se hyvä ja ihmisiä rakastava Isä? Missä suojelusenkelit?
Aikuisen uskoa kuvaa sana, ristin teologia, ymmärrys siitä, että ihmiselämään kuuluu väistämättä kärsimys ja myös kuolema, myös käsittämätön ja turha kärsimys on monen osa. Ristin teologia opettaa, että Kristus on kantanut tämän kaiken, kokenut tämän, ollut samassa veneessä, ja yhä edelleen on ja tulee olemaan. Hän ei jätä. Kärsimyksestä itsestään ei synny mitään hyvää, mutta Jumalan armosta uusi elämä voi koittaa.
Jokainen kastettu on kutsuttu pyhyyteen, myös taisteluun pahaa ja kärsimystä vastaan. Me saamme, ja meidän myös tulisi kohdata Kristus joka päivä, rukouksessa, mietiskelyssä, päiväkävelyllä tai iltateellä, ja näissä kohtaamisissa saamme tunnustaa hänelle, että tänäänkin tarvitsen anteeksiantoa ja voimia hyvän tekemiseen.
Hyvä uutinen on että juuri meidän takiamme Jeesus kulki sinne Jerusalemiin, meidän takiamme hän voitti kiusaukset, meidän takiamme Jumala hänet maailmaan lähetti, koska niin meitä rakasti. Olet äärettömän rakastettu, sinulla on paras ystävä, Kristus vierelläsi.

Kappalainen
Timo Jokela
Pielaveden seurakunta
 

Jätä kommentti

*