JOULUN LAHJA

Jouluun valmistautumisessa on kaikille yhteisiä perinteitä, mutta jokaisella on myös omia painotuksia ja tapoja. Vanhemmat ihmiset muistelevat mielellään joulun aikaan kaikkein varhaisimpia lapsuuden kokemuksia joulusta. Muistot ovat monenkirjavia.
Joulun vieton keskiössä ovat lapset ja heille jouluaika on erityisen tärkeää. On merkittävää että kristillinen sanoma joulusta keskittyy lapseen. Joulukuvaukset kertovat ihmisistä, jotka polvistuivat vastasyntyneen vauvan edessä. Pieni lapsi edustaa ihmiselämässä uuden alkua ja uutta toivoa. Avuttomassa lapsessa oleva Jumalan rakkaus voittaa pimeyden ja pahuuden.
Lasten tulee saada kokea huolenpitoa ja välittämistä, onhan kaikkivaltias Jumalakin ollut pieni lapsi. Tänä jouluna tulee mieleen maailmalta kuuluvat uutiset sodista tai muista kärsimyksistä joissa uhreina ovat ne heikommat ja puolustuskyvyttömimmät kuten lapset, naiset ja vanhukset.
Aikuisillekin jouluevankeliumin viestinä on Jumalan läsnäolon lupaukset. Vaikeuksienkin keskellä Jeesuksen äiti ja isä kyselivät rukouksen kautta Jumalalta johdatusta elämäänsä. Kun perheen oli lähdettävä lapsen syntymän lähetessä pitkälle matkalle verollepanoa varten, eikä heille löytynyt edes majapaikkaa – ja kun perheen oli paettava vastasyntyneen kanssa etsimään turvaa toisesta maasta.
Joulun sanoma kohdistuu jokaiselle, Jumala tulee elämämme keskelle niin arkeen kuin juhlaankin. Jumala toimii meitä ihmisiä kohtaan aina hyvää tahtoen, hän voi tulla avuksemme kun rukoilemme, tai yllättäenkin. Jumala toimii riippumatta meidän ihmisten valmisteluista ja tekemisistä.
Jokainen joulu on tavallaan samanlainen ja tavallaan erilainen. Ihmiset, joiden kanssa viettää joulua vaihtuvat, lapset kasvavat, joku kuolee, joku syntyy, mutta joulun sanoma on aina sama jokaiselle: Teille on syntynyt Vapahtaja, hän on Kristus Herra. Poikansa Jeesuksen kautta Jumala haluaa antaa osaksemme kaikki taivaan aarteet, pelastuksen lahjan ja voiman hyviin tekoihin.
Perinteet ovat tärkeitä ja merkittäviä. Kuitenkin on hyvä muistaa Jumalan uutta luovan voiman läsnäolo jokaisessa uudessa joulun juhlassa, kun kyselemme elämämme suuntaa ja tarkoitusta. Raamatussa Jumala lupaa: ”Katso: minä luon uutta. Nyt se puhkeaa esiin, ettekö huomaa?” Tänäänkin hän syntyy joulun sanassa antamaan uuden toivon minulle, sinulle ja meille kaikille. Me voimme vain ottaa lahjan vastaan.
Timo Jokela_web_Pielavedenseurakunta_Pielavesi
Kappalainen
Timo Jokela
Pielaveden seurakunta

Jätä kommentti

*