KIITOLLISUUS

Jokainen osaa sanoa asioita joista on kiitollinen. Jokaisella on kannettavana myös asioita jotka tuovat murhetta. Joskus voi olla niin, että suuret murheet peittävät kokonaan ilon. Voi olla myös, että huomaankin elämässäni olleen kiitoksen aiheen vasta kun menetän sen.
Perimiltään elämän suuret asiat saadaan lahjaksi. Koko elämämme, perhe, läheiset ja käyttöömme annettu aika ovat lahjaa. Itse kukin voisi kiittää enemmän elämän hyvistä asioista toisia ja myös Jumalaa.
Jumala haluaa myös että käännymme hänen puoleensa kiitoksen ja ylistyksen sanoin, hän ei kuitenkaan tarvitse kiitostamme vain kiitoksen vuoksi. Enemmänkin me ihmiset itse tarvitsemme kiitosmieltä Jumalaa kohtaan voidaksemme vastaanottaa Jumalan meille lahjaksi antaman pelastuksen ja elämän.
On myös hyvä osata antaa kiitosta toiselle ihmiselle, vaikka hän ei olisi tehnytkään mitään kovin erityistä tai ihmeellistä. Kiitollisesta elämänasenteesta on hyötyä ihmiselle itselleenkin, sillä sehän on elämää rakentava ja yhdistävä voima. 
Kun elämässä on ollut liian suuria vastoinkäymisiä, saattaa tuntua, että Jumalakaan ei kuule eikä auta. Jumala on luvannut olla läsnä tällaisessakin tilanteessa. Rukouksessa saa kertoa hänelle kaikesta. Myös vihan, syytöksen ja syyllisyyden tunteista. Saan turvautua Jeesukseen, joka tietää mitä on hylkääminen, vastoinkäymiset, syyttömänä kärsiminen ja kuormien kantaminen. Ristillä hän murtui ihmisten pelastumisen vuoksi.
Murtumiseen voi kätkeytyä uusia mahdollisuuksia, uusia ovia voi aueta. Usein – lopulta, kun katsoo elämäänsä, niin vastoinkäymisistä on selvinnyt. Joskus elämä on mennyt jopa parempaan suuntaan.
Kristillisessä seurakunnassa ei arkailla kiittää Jumalaa. Virsissä Jumalaa ylistetään ja kiitetään. Toisaalta virsien sanat eivät peitä ihmisen ahdistustakaan. Rukous on kristityn ja seurakunnan elämän kantava voima. Rukouksessa voimme tuoda kaikki asiamme, kiitoksemme ja huolemme Jumalalle. Kristus kulkee kanssamme.

Kappalainen Timo Jokela
Pielaveden seurakunta

Jätä kommentti

*