KODIN TURVA

Tänä sunnuntaina vietetään äitienpäivää, hyvää juhlapäivää kaikille äideille. Sunnuntain aiheena on kirkkovuodessa Jumalan kansan koti-ikävä. Koti on tärkein paikka ihmisen elämässä. Koti on siellä missä turvallista asua ja missä voi levätä ja kerätä voimia elämän haasteisiin ja tehtäviin.

Äitienpäivänä kiitetään erityisesti äitejä heidän työstään ja pyydetään heille siunausta. Äitien vastuulla on paljolti lapsille opetettavien elämäntaitojen ja kristillisten arvojen opetus kotona. Vanhemmilla ihmisillä useimmiten on omien lasten kuulumiset mielessä ja rukousajatuksia heidän puolestaan. Ei osaa aina ajatellakaan kuinka omien vanhempien tai isovanhempien esirukoukset ovat kantamassa elämässä.

Ikäihmisten kanssa jutellessa puhe tulee monesti lapsuusajoista. Myös jos muisti on jo alkanut heiketä, niin kuitenkin tarkasti tulee esille kodin turva, äidin ja isänkin opetukset ja elämänohjeet. Jokaisella meillä on omat muistot lapsuuden kodista, on hyviä muistoja mutta voi olla myös huonompia. Kodin pitäisi olla paikka missä voi jakaa yhteyttä läheisten kanssa ja missä voi olla turvallisesti omana itsenään.

Koti on erityisen tärkeä paikka myös, kun ajatellaan uskon asioita. Raamatusta saamme lukea, kuinka Jeesus usein vieraili ihmisten kodeissa. Kodeissa vieraillessaan hän kyseli ihmisten elämäntilannetta, aterioi heidän kanssaan, puhui Jumalan rakkaudesta, paransi ja auttoi monella tavalla.

Kasteessa Jumala on ottanut meidät omakseen ja Jumalan perheväen yhteyteen. Jumalan kansan perheyhteyttä hoidamme käymällä jumalanpalveluksissa ja ehtoollisella, yhteisissä kokoontumisissa Raamatun sanan äärellä ja rukouksen kautta. Lähimmäisyys on yksinkertaisesti halua kulkea toisen rinnalla ja jakaa arjen tapahtumia hänen kanssaan.

Elämän iankaikkista päämäärää on myös hyvä välillä ajatella. Jeesus puhui taivaan kodista, jonne hän kutsuu omiaan. Jeesus sanoo: ”Minun Isäni kodissa on monta huonetta. Enhän minä muuten sanoisi, että menen valmistamaan teille asuinsijan.”

Meidän ei tarvitse tarkasti tietää minkälaista taivaan kodissa on, tärkeintä on, että saamme olla Jumalan lähellä jo tänään. Tietäähän taivaan Isä mikä ihmiselle on parasta, kun on hänet luonut. Niin elämän hyvissä hetkissä kuin turvattomuudenkin kokemuksissa meitä kantaa ikiaikojen Jumala ja hänen lupauksensa.

 

Kappalainen Timo Jokela, Pielaveden seurakunta.

Jätä kommentti

*