Kokonainen torstai

Tätä kirjoittaessani on helatorstai. Niin, siis mikä? Yhä harvempi tietää. Silti valtaosa pitäisi siitä kiinni kynsin ja hampain, jos joku uskaltaisi ehdottaa sen poistamista. Onhan kyseessä arkipyhä, joka monelle merkitsee ylimääräistä vapaapäivää. Jopa pidennettyä viikonloppua. Näiden etujen rinnalla päivän hengellinen merkitys on jo pitkään ollut toissijainen.

Kirkollisessa kalenterissa painottuu toki pyhän ulottuvuus. Helatorstai eli suoraan käännettynä pyhä torstai on Kristuksen taivaaseenastumisen päivä. Raamatun mukaan Jeesus näyttäytyi ylösnousemuksen jälkeen opetuslapsilleen 40 päivän ajan ja astui sitten taivaaseen. Tuon ihmeenomaisen hetken muisto tekee helatorstaista erityisen pyhän.

En kuitenkaan aio liittyä siihen kuoroon, joka muistaa vuosi toisensa perään surkutella tuon merkityksen unohtumista. En, vaikka kansansanonnan mukaan helatorstai on niin pyhä, että silloin ei ruohokaan kasva. En, vaikka se kronikoiden ja annaalien mukaan oli vielä 1800-luvulla yksi merkittävimmistä juhlapäivistä. Sen sijaan jokainen olkoon vapaa viettämään helatorstaita joko arkea tai pyhää painottaen. Mahtuvathan nämä kaksi elämään sovussa rinnakkain päivän otsakkeessakin: arki-pyhä.

Useimmiten nämä kaksi on kuitenkin haluttu pitää tiukasti erillään. Helatorstaita kuvaavissa maalauksissa tila on jaettu selkeästi maalliseen ja taivaalliseen kuin veitsellä leikaten. Valon ja varjon mestari Rembrandtin teoksessa yläosaa hallitsee taivaallisessa valossa hohtava Kristus alaosan ollessa maallisuudessaan tumma kuin yö. Hetken pyhyys ylittää maallisen eli on ylimaallista, niin kuin sanotaan.

Koen, että koronan tuoma poikkeusarki on tässä suhteessa ollut sillanrakentaja. Arki ja pyhä ovat tulleet yhteen uudella tavalla, kun jumalanpalvelukseen on kirkonpenkin sijaan pitänyt osallistua omalta kotisohvalta. Siinä ohessa on voinut hörppiä vaikka kahvia. Silti pyhä ei ole vesittynyt, vaan pikemminkin tullut lähemmäs. Tällaista arjen ja pyhän kanssakäyntiä kaipaisin enemmänkin: elämää pyhää unohtamatta ja arkea vähättelemättä. Sillä eikö pyhää tai arkista torstaita täydempi olisi sellainen torstai, joka sulkee sisäänsä ne molemmat? – En hel torsdag, kokonainen torstai.

 

Atte Hokkanen
vt. kirkkoherra
Sonkajärven seurakunta

Jätä kommentti

*