Kosketa meitä, Jeesus

Me teemme elämässämme paljon ostoksia. Käytämme rahaa ja siihenhän kulutusyhteiskunta meitä kehottaa. Välillä tuntuu, että kaikki on ostettavissa. Mutta näin ei ole.
Rakkautta ei voi ostaa. Terveyttäkään ei voi ostaa, vaikka usein apteekissa niin taidamme ajatella. Ja onhan se niinkin, että elämämme päämäärä on tärkeämpi kuin päiviemme määrä.
Jumalan edessä rikas ja köyhä, siivosyntinen ja julkisyntinen, terve ja sairas ovat samanarvoisia. Valitettavasti hänen seurakunnassaan näin ei kovinkaan paljon eletä tai ymmärretä. Itsekeskeisyys elää niin ihmisessä kuin yhteisössäkin.
Jokainen elämä on taivaan lahja. Kaikkia meitä koskettavat psalmin sanat: ”Äitini kohdussa olet minut punonut.” Kukaan meistä ei ole olemassa siksi, että vanhempamme tahtoivat niin.
Meidän olisi parempi olla oikein ylistäviä kuin oikeaoppisia. Jeesus on täynnä armoa ja totuutta. Meidän tehtävämme ei ole olla totuuden torvia, jotka pahoittavat toistensa mielen. Meidän olisi hyvä kokea olevamme armahtavaisuuden lapsia. Jumala on armahtavaisuuden Isä, joka ei väsy antamasta anteeksi lapsilleen. Mutta me taidamme väsyä armahtamaan toisiamme. Ihmistä ei sitä paitsi lopulta saastutakaan se, mikä menee suusta alas, vaan se, mikä tulee suusta ulos. Kiitos ja kirous nousevat samasta suusta, vaikka samasta lähteestä ei niiden pitäisi tulla.
Näemmekö me muita kuin itsemme? Puhummeko me muista kuin itsestämme ja siitä, mitä itse teemme?
Taidamme tarvita parantajaa! Jeesus on parantajamme. Hän voi tänäänkin parantaa sairaita. Mutta hän voi myös parantaa eheyttää meitä ja elämäämme sekä ihmissuhteitamme. Hänen läsnäolonsa tuntua me kaipaamme ja tarvitsemme.
Puhetta synnistä kartetaan tänä päivänä, mutta mikä se muu estäisi meitä ylistämästä Jumalan nimeä, kuin synti! Mikä muu estäisi meitä näkemään hyvää naapurissa ja kanssaihmisessä, kuin synti! Usko yhdistää, synti erottaa. Raamattu, elämän ja uskon peruskirja muistuttaa ja opettaa, että Jeesus voi antaa meille näkevät silmät, kuulevat korvat ja Jumalan tekoja ylistävän kielen. Jeesuksen teot todistavat hänen rakkaudestaan ja voimastaan auttaa hädässä olevia ihmisiä. Jumala, lisää uskoa meissä! Sinä sen voit tehdä, me emme.

Arto Penttinen
kirkkoherra, lääninrovasti
Pielaveden seurakunta

Jätä kommentti

*