Kutsu Jumalan valtakuntaan

(3. sunnuntai helluntaista, evankeliumiteksti: Luuk. 14:16 – 24)

Tämän sunnuntain evankeliumin keskeisenä sisältönä on kutsu Jumalan valtakuntaan ja tämän kutsun noudattamisen tärkeys. Tältä pohjalta se on myös Raamatun keskeisin sanoma. Jeesus itse julisti, että Jumalan valtakunta on lähestynyt, tehkää parannus ja uskokaa evankeliumi. Usko ei ole vastaanotettavissa ihmisen omilla ehdoilla, vaan se on Pyhän Hengen teko alusta loppuun asti.

Kertomus isännän järjestämistä pidoista on vertaus, joka kuvaa Jumalan valtakunnan olemusta ja toimintaa. Jumala on järjestänyt Poikansa kunniaksi suuret pidot ja juhlapäivänä kaikki oli laitettu valmiiksi. Vieraita oli kutsuttu paikalle. Isäntä itse oli lähettänyt palvelijansa sanomaan kutsutuille: ”Tulkaa, kaikki on jo valmiina.” Olisi ollut suorastaan kunnia-asia noudattaa kutsua. Mutta vain harvat kutsutuista tulivat. He eivät suhtautuneet vakavasti tähän juhlakutsuun. Kieltäytyjillä oli monenlaisia esteitä, erilaisia tekosyitä ja verukkeita olla tulematta.

Oman elämän sinänsä tärkeät asiat ja tapahtumat olivat ajaneet Jumalan valtakunnan kutsun edelle. Näitä asioita Jeesuksen vertauksessa olivat pellon ostaminen eli omaisuuden kartuttamiseen liittyvä asia. Toisena viiden härkäparin koetteleminen, mikä asia liittyi työhön. Kolmas asia taas liittyi perhe-elämään eli äskettäinen naimisiin meno. Kaikki nämä Jeesuksen luettelemat asiat olivat näkyviä ja ajallisia, mutta elämän syvimmäksi perustaksi ja sisällöksi niistä ei meille ole. On suuri vaara tänäkin aikana, että meillä ajalliset asiat menevät iankaikkisten edelle.

Tässä Jeesuksen vertauksessa isäntä suuttui, kun kutsutut loukkaavalla tavalla kieltäytyivät viime hetkellä tulemasta. Hän ei antanut kieltäytymisten pilata juhlia eikä estää niiden pitämistä. Hän päätti kutsua sellaisia vieraita, joita ei normaalisti kutsuta näin arvokkaisiin juhliin. Isäntä käski kiireesti mennä kaupungin kaduille ja toreille ja tuoda juhliin köyhät, raajarikot sekä sokeat ja rammat. Kun tämän jälkeenkin oli vielä tilaa juhlasalissa, isäntä kehotti palvelijaansa menemään maanteille ja kylien kujille ja vaatimaan ihmisiä tulemaan, jotta talo tulisi täyteen.

Vertaus opettaa selkeästi, keitä ja millaisia ihmisiä Jumala hengellisessä mielessä arvostaa. Kun arvokkaisiin pitoihin kutsutaan itsessään halpa-arvoisia ihmisiä, heidän on vaikea uskoa kutsua todeksi. Vielä tänäkin päivänä Jumala tahtoo kutsua palvelijoidensa välityksellä kaikkia ihmisiä valtakuntaansa omistamaan sen armoaarteita, jotka ovat vanhurskaus, rauha ja ilo Pyhässä Hengessä. Tämän kutsun vastaan ottaminen tuo kristityn sydämeen uskon kautta iankaikkisen elämän elävän toivon. Jumalan valtakunta onkin aina ollut armahdettujen syntisten valtakunta. Tänäänkin Jumalan lapsen ilo nousee siitä, että hänelle on annettu kaikki synnit anteeksi Jeesuksen täydellisen ansion tähden, hänen nimessään ja sovintoveressään.


Martti Sallinen
Vt. kirkkoherra
Iisalmen seurakunta

Kommentit

  • Pate

    Täyttä nerokkuutta. Parannan oitis tapani ja alan maksaa kirkollisveroa!!

  • Ristus Kirstus

    Jos se usko on siitä pyhästä hengestä kiinni niin mitä helkkarii siitä tarvii sitten paasata. Tulee sitten kun viitsii tahi jättää tulematta. “Uskokaa evankeliumi.” Hoputtakaa sitä pyhää henkee sitten kun sillä on vissiin jäänyt herätyskello soimatta.

  • Ahma

    Kyllä “herätyskello” soi jokaisen kohdalla 2-3 kertaa elämän aikana ( mahdollisuus annetaan jokaiselle) jos ei halua herätä se on itsestä kiinni.

  • Janina

    Kiitos tästä tekstistä. Siunattua kesää!

Jätä kommentti

*