Lähettiläät

Poutapilviä aurinkoisella taivaalla.

Tämän sunnuntaina aiheena on Jeesuksen lähettiläänä oleminen. Kristitty on yhtä aikaa sekä kutsuttu että lähetetty. Jumala kutsuu meitä jatkuvasti Poikansa ristin äärelle. Ristin ääreltä hän lähettää viemään pelastuksen ja sovitukseen sanaa muillekin.

Kristillisen elämän ja uskon lähtökohta on kaste. Kasteessa Jeesus on ottanut meidät omakseen. Jumala on antanut auttajaksemme ja rohkaisijaksemme Pyhän Hengen, joka auttaa uskomaan Jeesukseen ja hänen antamaansa rakkauteen.

Mitä sitten merkitsee olla Jeesuksen lähettiläs tänä päivänä? Saan ainakin ajatella luottavaisin mielin, että Jeesus itse on valinnut tehtäväänsä. Jeesus sanoo: ”Pysykää minussa, niin minä pysyn teissä. Se, joka pysyy minussa ja jossa minä pysyn, tuottaa paljon hedelmää. Ilman minua te ette saa aikaan mitään.”

Jeesus ei vaadi keneltäkään yli voimien meneviä tehtäviä. Hän on aina kanssani. Hän lähettää palvelemaan lähimmäistämme niillä taidoilla ja kyvyillä, jotka olemme saaneet. Myös pienien asioiden kautta saan olla Jumalan valtakunnan asioilla.

Monella ihmisistä on saattanut elämässä olla vastoinkäymisiä ja kärsimystä niin paljon, että on vaikea uskoa täydellisen rakkauden olemassaoloon. Kuitenkin Jumala on luvannut kuulla kaikki rukouksemme, hän on uskollinen lupauksilleen. Hän on luvannut olla kansamme elämän kaikissa hetkissä, erityisesti silloin kun on vaikeaa. Poikansa Jeesuksen tähden Jumala tietää ihmisen elämään kuuluvat ilot ja surut, onnistumiset ja vastoinkäymiset.

Jeesuksen lähettiläänä ollessa meillä on sanoma, joka ei häviä. Se on sanoma siitä, että Jeesus on sovittanut syntimme pyhän Jumalan kanssa. Jokainen ihminen on riippuvainen hänen tuomastaan armon sanoista. Armo ei ole kaupan vaan annetaan jokaiselle, joka tahtoo turvata häneen. Jeesus lähettää omansa todistamaan tästä armosta ja palvelemaan ihmisiä hänen nimessään.

Jeesuksen kutsumina ja lähettiläinä olemme myös vastuullisia, Raamatun sanan ja kristillisten arvojen ohjaamia. Voimme tuoda esille omaakin kantaamme siihen mitä usko merkitsee tärkeissä elämän kysymyksissä. Keskusteluyhteyttä tulisi aina yrittää säilyttää erilaisista näkemyksistä huolimatta.

Jokainen ihminen on arvokas Jumalan luomana. Jumalalla on varaa olla hyvä, kärsivällinen ja ystävällinen. Sitä kristityltäkin odotetaan. Jeesus haluaa olla johdattamassa omiaan läpi elämän, sillä tiellä, joka vie iankaikkiseen elämään.

Timo Jokela

 

 

 

 

 

Kappalainen Timo Jokela, Pielaveden seurakunta

Jätä kommentti

*