Luonnollisia ihmeitä

Aurinko paistaa pilven takaa.

Jumala puuhaa aika lailla ihmissilmältä näkymättömissä, vähän kuin piilossa. Siksi hänen johdatuksensa ja työnsä huomaa usein vasta jälkikäteen. Tulee olo: ”Taas on Jumalalla ollut sormensa pelissä”.

Seurakunnan työssä Jumalan piilossa tapahtuvan puuhailun huomaa – jokin asia vain loksahtaa sujuvasti paikoilleen. Emäntä voi vaikka fiiliksen pohjalta laitella enemmän tarjottavaa ja tilaisuuteen tuleekin enemmän väkeä kuin alun perin tiedettiin. Kahvipöydän antimia oli tarpeeksi, koska Jumala johdatti työtä. Pappi voi saarnaa kirjoittaessa vallan innostua ja saarnata samalla innostuksella. Jumalanpalveluksen jälkeen tulee viesti, että saarna oli puhutellut seurakuntalaista, joka seurasi jumalanpalvelusta kotonaan. Jumalan kosketus on tuolloin monisuuntainen.

Lapinlahdella Jumalan silmiltä näkymätön työskentely on tuottanut siunausta kymmenille, kenties sadoille ihmisille. Parisen vuotta sitten seurakunnan työntekijöiden pöytäkeskustelusta kehkeytyi lopulta Rauhanviejä, rauhantuoja –näytelmä, josta tuli yhteiskristillinen projekti. Jumala siunasi kaiken työn ja valmistelun, ja tuotti evankeliumin sanoman näytelmänä sadoille katsojille. Vuoden vaihteessa Jumala työ tuli esille siinä, kun seurakuntaan remontoitiin nuorisotila ja nuortenillat ovat käynnistyneet. Tässä Jumalan siunaus on osoitettu eritoten nuoremmille sukupolville.

Viimeisin näkyvä Jumalan piilotyöskentely on pääsiäisen ajan Lapinlahden kirkon vieressä ollut taideteos, pääsiäismuna, jonka lapinlahtelainen taitelija maalasi. Tuota munaa ovat käyneet ihastelemassa ja kuvaamassa kymmenet, mahdollisesti jopa sadat ihmiset. Näin he ovat vieneet pääsiäisen sanoman Jeesuksen ylösnousemuksesta ja voitosta kuolemasta ja synnistä kotiinsa asti kuvan muodossa.

Jumalan piilossa tekemä työ on pääasiassa arkista, oikeastaan hyvin luonnollista ja järkevää – arkisia tapahtumia. Suuria ihmeitä tapahtuu aika harvoin. Jumalan työ on enemmän luonnollisia ihmeitä ja sillä tavoin hän haluaa työskennellä – pehmeästi ja rauhallisesti ihmisten keskellä ja heidän kanssaan. Hän siunaa monenlaisilla iloilla, kuten lapsen syntymällä perheisiin, joskus sukulaisten tai ystävien tapaamisella monen vuoden tauon jälkeen, ja niin arkisestikin kuin hyvällä ruualla perheen kesken.

Katsokaamme ympärillämme olevaa hyvää ja iloa, ja kiittäkäämme niistä Jumalaa. Uskon silmillä moni arkinen asia avautuu uudella tavalla – nimittäin Jumalan lahjana ja siunauksena.

Lapinlahden seurakunnan seurakuntapastori Ville Hassinen

 

 

 

 

 

 

Ville Hassinen
Seurakuntapastori
Lapinlahden seurakunta

Jätä kommentti

*