Meillä kaikilla on lahjoja

Ihmisten käsiä yhdessä.

Joulu on mennyt. Pikkuhiljaa laitettuamme joulukoristeet talteen ensi vuotta varten, me ehkä havahdumme myös uuden vuoden lupauksiimme. Kuka lupasi elää terveellisemmin, kuka olla parempi ystävä tai puoliso läheisilleen? Tai kuka päätti aloittaa elämäntaparemontin tai kodin uudistamisen? Moni haluaa uuden vuoden alussa laittaa elämän epäkohtia kuntoon. Nyt on kuitenkin ehkä jo aika huomata, mikäli annettujen lupauksien suuntaa on tarvetta korjata. Ehkäpä lupaukset eivät lähteneet ihan niin hyvin vauhtiin kuin luulimme.

Työssämme teemme vuoden vaihtuessa toimintakertomuksia, joista näemme, mikä toimi ja mikä kenties vaatisi parantamista. Myös seurakunnissa kerätään taas kokoon kaikki se vuoden aikana koottu tieto, mistä voimme tarkastella, mikä oli hyvää ja toimivaa ja mitä pitäisi kehittää. Myös talouden lukuja tarkastellaan. Osallistuneiden määrästä voimme päätellä, mitä toimintoja kehitämme ja mitä voisimme oppia menneestä vuodesta.

Jeesuksen aikana jätettiin myös vanhaa taakse. Jeesus heijasti uutta liittoa, jonka hän omalla ristinkuolemallaan ja sovitustyöllään toi. Vanhempi Mooseksen kanssa tehty liitto perustui lakiin ja ihmistekoihin. Uudessa liitossa ei tarvita omatekoista puhdistusta. Jeesus puhdistaa sydämen, sen sisäisen ihmisemme ja täyttää sen rakkaudellaan ja armollaan.

Eikä Jeesuksen antamaa armoa kannata jättää käyttämättä. Jokainen saa palvella seurakuntaa niillä lahjoilla, joita on Jumalalta saanut. Paavali sanoo:” Se, jolla on profetoimisen lahja, käyttäköön sitä sen mukaan, kun hänellä on uskoa. Palvelutehtävän saanut palvelkoon, opetustehtävän saanut opettakoon, rohkaisemisenlahjan saanut rohkaiskoon. Joka antaa omastaan, antakoon pyyteettömästi. Joka johtaa, johtakoon tarmokkaasti, joka auttaa köyhiä, auttakoon iloisin mielin.” Sillä kaikki lahjamme ovat arvokkaita ja esimerkkejä Pyhä Hengen työstä keskellämme.

Tuleva pyhä muistuttaa meitä siitä, että meillä kaikilla on lahjoja, joita Jumala toivoisi meidän ottavan käyttöön. Myös Jeesus ilmaisi aikanaan jumalallisen voimansa. Maria tunsi poikansa ja tiesi sen tehtävän, johon hänen oli astuttava. Maria oli kätkenyt kaikki ihmeelliset tapahtumat sydämeensä ja hän oli niitä tutkiskellut. Simeonin siunattua lapsen hän tiesi, että myös hänen oman sydämensä läpi kävisi miekka. Hän toimii sanallaan, kuten Jumalan luova sana loi maailman.

Tänäänkin Jumalan poika on monesti tunnistettavissa arjen tavallisissa pikku ihmeissä tavalla, jota johdatukseksikin kutsutaan. Hän ei ole kohdattavissa vain – vaikka niin helpommin ymmärrämme – vain kärsimyksen hetkellä ja suruissamme, vaan myös elämän iloissa luomassa turvallisuutta päivästä päivään.

”Sana tuli lihaksi ja asui meidän keskellämme. Me saimme katsella hänen kirkkauttaan, kirkkautta, jonka Isä ainoalle Pojalle antaa. Hän oli täynnä armoa ja totuutta.” Jeesus on valon ja ilon tuoja. Annetaan hänen täyttää itseämme tuolla ilolla ja rakkaudella, joka hänestä meihinkin virtaa tänäkin päivänä.

Tahdon toivottaa sinulle iloa ja luottamusta sekä mitä parhainta Jumalan siunausta alkavaan vuoteen!

Iisalmen kirkkoherra Sanna Komulainen.

 

 

 

 

 

 

Sanna Komulainen
Iisalmen seurakunnan kirkkoherra

Jätä kommentti

*