Pääsiäinen jatkua saa

Takanamme on nyt kirkas pääsiäisviikko. Hyvin vanhalla kristillisellä ajalla pyhät kasteet toimitettiin pääsiäisenä ja kasteen yhteydessä puettua valkoista pukua kannettiin viikon ajan tähän päivään saakka.
Näinä aikoina tuollainen valkea vaate olisi käynyt maastopuvusta, ei sillä olisi juuri muusta luomakunnasta erottunut. Mutta noina vanhoina aikoina erotuttiin.
Suurista juhlapyhistä ei näinä aikoinamme ehdi yleensä kulua montakaan hetkeä, kun joku ehtii jo huokaista, että nyt niistä pyhistä onneksi päästiin. En tosin ole huomannut pappien ja kanttorien tällaista lausahtaneen. Mietin, mistä kaikesta tuo lausahdus kertoo. Ei ehkä niinkään juhlapyhistä, vaan monesta muusta asiasta.
Kun olin lapsi ja nuori, eivät kaupat olleet arkisin auki kuin iltaviiteen ja lauantaina yhteen. Sunnuntaina ei mikään ollut auki, paitsi kirkko. Tämä aika ei ole jättänyt minuun mitään traumoja.
Tänä päivänä kirkot ovat yhä auki pyhäisin, mutta niin on kaikki muutkin paikat, nuo kulutusjuhlan temppelit. Arki tuntuu peittoavan pyhän. Pyhä toki pysyy, vaikka maisemat muuttuvat. Kirkkojakaan ei vielä ole pantu kiinni. Mihin suuntaan omat kengänkärkemme osoittavat?
Me elämme arkeamme kalenterivuodessa. Jumalanpalvelukset tapahtuvat kirkkovuodessa. Kalenterivuoden huomisesta emme tiedä, mitä se tuo tullessaan. Kirkkovuoden tapahtumista saatamme sen sijaan jotain muistaakin. Meidän onneksemme kirkkovuosi kertautuu meille opiksi ja ojennuksesi uudelleen ja uudelleen. Kertaus on tässä yhteydessä todella opintojen äiti. Me emme ole ainakaan Jeesuksen ensimmäisiä opetuslapsia nopeampia käsittämään, mitä Jeesus on tehnyt ja opettanut.
Ilman ristin ja ylösnousemuksen pääsiäistä en olisi minäkään papin töissä, etkä sinä lukisi näitä seurakunnallisia kirjoituksia. Ilman ristin ja ylösnousemuksen pääsiäistä emme edes kantaisi kristityn nimeä. Ilman ristin ja ylösnousemuksen pääsiäistä ei olisi kasteita ja hautaan siunaamisia, ei olisi kirkkorakennuksia eikä seurakuntia.
Ilman Kristuksen ylösnousemusta emme olisi kuulleetkaan mistään pitkäperjantaista mitään. Mutta meilläpä on Jeesus, joka pystyy tulemaan läpi kaikkien elämämme lukkojen. Jos hänellä on kuoleman ja tuonelan avaimet, niin on hänellä monta muutakin avainta!
Kristus nousi kuolleista!
Totisesti nousi!

Arto Penttinen
Pielaveden seurakunnan kirkkoherra
Iisalmen rovastikunnan lääninrovasti

Jätä kommentti

*