Paastonaika

Poutapilviä aurinkoisella taivaalla.

Kirkkovuodessa on alkanut 40 arkipäivää kestävä paastonaika. Se kestää tuhkakeskiviikosta pääsiäiseen. Sunnuntaipäiviä ei lasketa mukaan, koska sunnuntai on Jeesuksen ylösnousemuksen päivä ja siten juhlapäivä. Tämän sunnuntain evankeliumissa kerrotaan kuinka Jeesus paastosi 40 päivää autiomaassa hänen valmistautuessaan julkiseen tehtäväänsä.

Jeesuksen omasta paastosta hänen julkisen työnsä alussa voisi ajatella että se on tarkoitettu auttamaan keskittymisessä tulevaan tehtävään tai tärkeään tapahtumaan. Se auttaa laittamaan ajatukset ja pyrkimykset siihen mikä on tärkeintä. Tärkeintähän on turvata kaikessa Jumalan huolenpitoon ja johdatukseen. Elämässä eteen tulevat moninaiset muut asiat voivat kokonaan saada tämän unohtumaan.

Paastonajan sunnuntait ja jumalanpalvelukset ovat kuin pysähdyspaikkoja, jotka näyttävät mistä Jeesuksen kärsimystiellä on kysymys. Ne johtavat askel askeleelta Jeesuksen sovitustyön täyttymiseen. Meistä jokainen voi kulkea näitä askelmia pitkin ja valmistautua jokaiseen paastonajan sunnuntaihin lukemalla, tutkimalla ja miettimällä tulevan sunnuntain tekstiä ja sanomaa.

Paastotahan voi konkreettisestikin ruokaa vähentämällä, mutta siihen kuuluu ennen kaikkea hengellinen ulottuvuus, johon myös elämäntapojen yksinkertaistaminen ohjaa. Paastota voi siten että miettii omia sanojaan ja käytöstään ovatko ne lähimäistä auttavia ja Jumalan tahdon mukaisia. Aina on hyvä miettiä omia elämänasenteitaan, onko niissä jotakin korjattavaa ja parannettavaa että toimisi oikeudenmukaisesti.

Paaston viettämisessä on aina myös yhteisöllinen ulottuvuus. Emme paastoa vain itsemme vuoksi. Paasto on aina laajempi tapahtuma kuin pelkästään yhden ihmisen oma asia. Paastonaikaan niin kuin uskon elämiseen todeksi, kuuluu aina lähimmäisen auttaminen siten kuin kykenee ja on mahdollista. Kaikki omat asiat mutta myös toisen ihmisen asiat voi viedä rukouksessa Jeesuksen eteen ja hänen hoidettavakseen.

Paastonaikana saan ajatella Jeesuksen pelastustyön täydellisyyttä. Minun ei tarvitse ansaita pelastusta, eikä tehdä mitään tekoja päästäkseni siitä osalliseksi. Pelastus on täydellisesti Jeesuksen ansioita ja annetaan lahjaksi. Paasto kiinnittää meidät Jeesukseen ja hänen uhritiehensä, niin että hänen elämänsä alkaa säteillä meihin ja myös kaikkeen mitä teemme.

Jeesus haluaa nytkin olla siunaamassa sinun elämääsi ja johdattamassa taivaan kodin tiellä. Hän on uskollinen lupauksilleen ja kutsulleen. Hyvää alkanutta paastonaikaa.

Timo Jokela

 

 

 

 

 

 

Kappalainen Timo Jokela, Pielaveden seurakunta

Jätä kommentti

*