Salattu Jumala

Kirkon risti, etualalla puun lehtiä.

Tänään vietämme kirkkovuodessa Pyhän Kolminaisuuden päivää. Olemme uskon perusasioiden äärellä. Jumala on yksi, mutta hän on ilmoittanut meille itsensä myös Isänä, Poikana ja Pyhänä Henkenä. Hän vaikuttaa Luojana, Lunastajana ja Pyhittäjänä.

Muutamia kertoja olen keskustellut kolminaisuusopista jonkun kanssa ja on sanottu, että sitä on aika vaikea ymmärtää. Kuinka esimerkiksi Jumala voi olla yksi ja samalla kolme, kuinka yksi Jumala on kolminaisuudessa ja kolminaisuus ykseydessä. Kristinuskolle oppi on kuitenkin tärkeä, sillä se kertoo uskon perusteista, kaikki kristilliset kirkot ja liikkeet tunnustautuvat kolminaisuusoppiin.

Sunnuntain Raamatuntekstit puhuvat myös Jumalan salatusta olemuksesta, joka ylittää kaiken ihmisymmärryksen. Syvimmältään on niin, että Jumalaa ei voi tutkia tieteen menetelmin tarkasti määritellen ja eritellen. Jumalaa opimme tuntemaan ennen kaikkea uskon kautta, hänen suuria tekojaan ihmetellen, häntä ylistäen ja hänen armotekojaan julistaen.

Kolminaisuuden päivä on uskontunnustuksen päivä. Uskontunnustuksen sisältöä ja kolminaisuutta opiskelemme erityisesti kesän rippikoululeireillä. Oikeastaan yli puoli vuotta kokonaisuudessaan kestävän rippikoulun opetus rakentuu uskontunnustuksen ympärille. Konfirmaatiomessussa nuorelta kysytään tahtoa Jumalan armon avulla osoittaa tätä uskoa elämässä. Kun lausumme uskontunnustusta jumalanpalveluksessa, niin on hyvä miettiä aina uudestaan sen sanomaa ja sisältöä.

Jumala maailman ja ihmisen Luojana on kaiken näkyvän ja näkymättömänkin takana, hän ylläpitää elämää ja luo jatkuvasti uutta. Jumalaa kaiken luojana on helppoa ajatella. Varmasti jokainen on luonnossa liikkuessaan tuntenut rauhaa, jotain selittämätöntä läsnäoloa ja iloa kaiken kauneudesta. Ajatellaan vaikka tätä kesää, se todistaa Jumalan uutta luovasta voimasta, kun vain maltamme katsella ja kuunnella. Luojaa saamme kiittää kaikista elämämme hyvistä asioista, ja häneltä olemme saaneet koko elämämme.

Jumala on Lunastaja, Jeesus Kristus. Ainoastaan Jeesuksen opetuksen, kuoleman ja ylösnousemuksen kautta me tiedämme Jumalasta sen mitä tiedämme, mitä evankeliumit ja Raamattu meille kertovat. Ilman häntä me emme tietäisi mitään Taivaallisesta Isästä, tai uskomme olisi vääristynyttä. Jeesusta saamme oppia tuntemaan Raamatusta ja jokapäiväisessä elämässämme, saamme kulkea häneltä johdatusta rukoillen. Hän on luvannut olla kanssamme joka päivä.

Pyhä Henki toimii Pyhittäjänä, hän synnyttää meissä uskon, pitää sen yllä, kantaa meidät tässä elämässä ja viimein kuolemamme hetkellä, vie meidät perille. Pyhä Henki on meitä aina viemässä Jumalan ja Jeesuksen luo. Pyhä henki on se Jumalan salattu ja silti tuntemamme läsnäolo, mikä saa olon helpottumaan, mielen toivomaan ja uskomaan.

Timo Jokela.

 

 

 

 

 

 

 

 

Kappalainen Timo Jokela
Nilakan seurakunta.

Jätä kommentti

*