Metsäpoluilta iloa ja kuntoa

Kaunis luminen talviluonto on hemmotellut meitä tänä vuonna joka puolella Suomea. Luonnossa oleskelun tapoja on yhtä monta kuin on sinne lähtijöitäkin. Kävijätutkimusten mukaan suomalaiset hakeutuvat luontoon erityisesti maisemien, tunnekokemusten ja rentoutumisen vuoksi.

Runsas kolmannes kaikesta aikuisten vapaa-ajan liikunnasta ja ulkoilusta tapahtuu luonnossa. Luonto voikin olla rentouttavampi kuin rakennettu ympäristö, koska se tarjoaa myös esteettisiä elämyksiä. Luonto on sekä liikkumispaikka että liikkumaan innostaja, sillä se ikään kuin houkuttelee kaikkina vuodenaikoina luokseen. Vaihteleva maasto myös innostaa liikkumaan reippaammin kuin kaupunkiympäristö. Kevättä kohden mennään, mutta tänä talvena metsä ja jää ovat kutsuneet laduille, luistelureiteille ja poluille tai uusimpana trendinä villasukkajuoksuun. Minusta se on kyllä uusvanha idea, sillä minä juoksentelin siskojeni kanssa lapsena pitkin hankia isän kolmet villasukat jalassa. Lumikenkäily tai lumikenkäsukset tuovat ulottuville reitittömätkin maastot, onhan lunta vielä jäljellä melkoisesti.

Yli kaksi miljoonaa suomalaista ilmoittaa harrastavansa kävelyä. Maastossa käveleminen vaikuttaa monella tavalla ja sopii kaikenikäisille. Terveydelle on hyväksi kävellä reippaasti puoli tuntia päivässä, vaikka vain vähän kerrallaan. Sitä paremmin tulee tietysti lähdettyä ulkoilemaan, mitä vaivattomampaa se on. Minun kaupunginosastani on helppo lähteä niin metsäpolulle kuin hiihtoladullekin. Lenkkeilemässä käyn mieheni kanssa tai yksin joka toinen päivä, tavallisesti sauvomme tunnin pitkin metsiä. Olemme nimenneet lenkit muun muassa Annelin lenkiksi, Olgan lenkiksi, rantalenkiksi ja metsälenkiksi maaston ja sijainnin mukaan. Fyysisten kuntovaikutusten lisäksi ulkona liikkuminen virkistää mieltä ja kotiinpaluun jälkeen on rento, hyvä olo.

Liikkuessamme haemme luonnosta tietoisesti tai alitajuisesti virkistystä, rentoutumista, rauhaa, hiljaisuutta, kauneutta ja erilaisia elämyksiä. Se kaikki rauhoittaa mieltä ja lievittää stressiä, lisäksi mieliala kohenee ja positiiviset ajatukset vahvistuvat. Tutkimusten mukaan jo muutamien luonnossa vietettyjen minuuttien aikana on havaittavissa myönteisiä muutoksia sydämen sykkeessä, verenpaineessa ja lihasten jännittyneisyydessä. Kaksi tuntia viikossa riittää lisäämään itsearvioitua terveyttä ja yleistä hyvää oloa. Elimistö rauhoittuu ja mieli virkistyy sitä tehokkaammin, mitä pidempään luonnossa oleskelee, mutta toisaalta sillä ei ole merkitystä, mitä luonnossa tekee ja kuinka pitkinä jaksoina. Tarkkoja minuuttimääriä tärkeämpää on ylipäätään lähteä luontoon ja ennen kaikkea nauttia siellä olostaan. Moni löytää rauhoittavat ja elvyttävät mielipaikkansa juuri luonnon helmasta. Tutkimuksissa onkin todettu, että mielipaikassaan ihminen pystyy säätelemään olotilaansa terveyttä edistävään suuntaan.

Monet ulkoilu- ja luontoharrastukset ylläpitävät ihmissuhteita. Toisaalta myös yksin liikkuminen tekee hyvää, jos kaipaa vastapainoa kiireiseen arkeensa ja ihmisten paljouteen.  Olet varmaankin huomannut, miten luonnossa mieli tyhjenee ja ajatukset selkiintyvät. Omakohtaisena muistumana tulee mieleeni juoksulenkit töiden jälkeen. Kun läksin kotoa, päässä tuntui olevan puristavan tiukka pipo. Juostessani tuohon pipoon ikään kuin tuli reikiä, kun huolet hävisivät pikkuhiljaa taivaan tuuliin. Kotiin päästyäni minulla ei ollut päässäni enää minkäänlaista pipoa!

Jätä kommentti

*