Ärtyvän suolen hoitokeinot

SS-arkisto

Lääkärini kehotti minua lukemaan Internetistä uusimmista tutkimuksista ja hoitokeinoista, sillä vuoden 2004 jälkeen on tullut uutta tietoa ärtyvän suolen oireyhtymästä ja sen hoidosta. Minulla oli auttamattomasti vanhat tiedot ärtyneen suolen hoidosta. Osin olin jo unohtanutkin, mitä ruoka-aineita pitää välttää. Muistan, että tuolloin suositeltiin kuitupitoisia ruokia, vehnälesettä sekä ruisleipää. Kaikki pierettävä oli pannassa eli kaalit, sipulit ja palkokasvit. Itse huomasin, että varsinkin tuoreet leivonnaiset aiheuttivat minulle ripulioireita.

Lääkärini antoi minulle kolme reseptilääkettä: Librax kouristaviin kipuihin, Pariet vatsansuojalääkettä kuurina ja jatkuvaan käyttöön Vi-Siblin kuitulisää. Lisäksi olen kuullut probiootit eli maitohappobakteerituotteet sekä piparminttuöljykapselit auttaisivat vatsavaivoihin. Näitä voisin myös kokeilla Parietin käytön jälkeen.

Tärkeintä on kuitenkin muuttaa ruokavaliota niin, että pyritään välttämään kaasun tuotantoa, estämään ummetusta tai ripulia sekä korjaamaan suolistobakteerien epätasapainoa.

Ensinnäkin ärtyvän suolen hoidossa on tärkeää välttää FODMAP-hiilihydraatteja  (Fermentable, Oligo-, Di-, Monosaccharides and Polyols).

FODMAP-hiilihydraatteja:

  • Laktoosi laktoosi-intolerantikoilla eli maitotuotteet
  • Ksylitoli, sorbitoli, laktitoli, maltitoli, mannitoli ja isomalti eli luumu ja kivelliset hedelmät, omena, sienet, purukumit, pastillit, hunaja, kevyt ja ”sokton” tuotteet.
  • Frukto-oligosakkaridi, galakto-ologisakkaridi, raffinoosi, inuliini eli vehnä, ruis, ohra, palkokasvit (soija, linssit, pavut, herneet), sipulit, kaalit, parsat, vesimeloni, persikka ja jogurtit, joihin on lisätty kuitua.
  • Fruktoosi ylimäärässä suhteessa glukoosiin eli omena, mango, päärynä ja vesimeloni.

Lisäksi pitäisi välttää hiilihapollisia ja kofeiinipitoisia juomia. Myös voimakkaasti maustetut tai rasvaiset ateriat voivat pahentaa oireita. Myös vähälaktoosittomia tai laktoosittomia maitotuotteita kannattaa kokeilla, vaikka ei olekaan todettu laktoosi-intoleranssia.

Vältettävien ruoka-aineiden lista näyttää hyvin suurelta, mutta onneksi terveellistä syötävää riittää. Lista on pitkä: Kaura, tattari, kvinoa, peruna, riisi, maissi, sitrushedelmät, banaani, marjat, lehtisalaatit, tomaatit, porkkana, pinaatti, kesäkurpitsa, munakoiso, liha, kala, kananmunat, tofu, tempeh, tumma suklaa, sokerilla maustetut karkit, kaurajäätelö, sorbetit, gluteenittomat tuotteet, marjamehut,  perunalastut, pähkinät, siemenet jne.

Tarkempi FODMAP-ruokavalion suositellut ja vältettävät ruoka-aineet löytyvät Fodmap-keittiön sivulta.

Valitettavasti itselle sopivat ja sopimattomat ruoka-aineet selviävät vain kokeilemalla. Jos FODMAP-rajoitus ei tehoa parissa kuukaudessa, niin silloin on otettava yhteyttä lääkäriin ja mietittävä jatkotoimenpiteistä. Lääkäriin on hakeuduttava, jos esiintyy laihtumista ja väsymistä, ulosteessa on verta tai suvussa on paksunsuolen tai munasarjojen syöpää.

Olen ollut nyt itse kuukauden ajan FODMAP-ruokavaliolla ja täytyy myöntää, että mahakivut olleet poissa melkein kaksi viikkoa.  Lisäksi viime päivinä on myös ulosteen koostumuskin muuttunut normaaliksi. Toki olen syönyt vatsansuojalääkettä sekä lisäkuitua koko ajan, että ei tiedä onko nyt oikeasti ruokavalion muutos auttanut. Vielä ensi viikon syön vatsansuojalääkettä ja sitten katsotaan vaivaako maha edelleen.

Lähteet:
Tervevatsa
Potilaan lääkärilehti
Terveyskirjasto

Kommentit

  • Timo

    Keliakiaa sairastavana kovin tuttua listausta :)
    Kun oppii olemaan tarkkana ruokavalion kanssa niin olo kiittää.

Kommentointi on suljettu.