Erkaantuvista lihaksista ja muustakii liikunnasta

Alottelin tuas syksyn tullen liikuntaharrastuksia, kun ne on kesän aikaan ollu enempi kävely ja lommailupainotteisia. Vuan nythän ne pittää lopettoo heti alakuusa. Eilisen lehessä kirjottivat, jotta erkaantunneilla vatsalihaksilla ei kannata urheilla, kun voimakas ponnistelu voipi repiä lihaksia vuan kauemmas toisistaan. Siinä luki, jotta raskauven jäläkeen pullottava maha ei ookkaa normaalia eikä tilanne parane iliman vaivaan soveltuvoo harjottelua. Viimesimmästä raskauvesta on 29 vuotta ja rapiat ja ihan tietämättän oon elänä erkaantuvviin vatsalihaksiin kansa kymmenet vuot

Iän myötä erkaantuminen on vuan lisinä ja luulen, jotta tässä vaiheessa ne on siirtynä melekein kun henkselit mahamiehillä kuppeisiin ja mitenkä ne sieltä pitäs pömpöttäjee kurissa, ei mitenkään. Kun kuitennii oon vuosiin varrella yrittänä suaha mahalihaksijan vahvistettuva monenlaisilla harjotteilla, niin tietämätän oon vuan vahvistana pullotusta. Eipä oo ollu se terveellistä, ei.

Muutenkaa ei esmes kuntosalille kannattas ennee männä, kun siellähän tehhään iso osa liikkeistä istuillaan ja sehän on nykypäivänä toettu mahottoman epäterveelliseks. Entäs tuolijumppa, sehän onnii vasta vihonviimenen liikuntalaji, epäterveellistä kun mikä.

Lääkärilehessä oli juttu, jossa kerrottiin, jotta jossai tutkimuksessa oli selevinnä, jotta suunnilleen kymmenesosalla immeisistä liikunta vaikuttaa epäsuotusasti yhteen syvän-ja versuontauvin tahi sokertauvin riskitekijään ja joillai vielä usseempaannii. Misteepä tietää, jos oon yks niistä, ei ehke kannata riskeerata. Vuan jottai toisinniipäin, kun selevis, jotta lievästi ylipainoset suattaa jopa ellee keskimiärin hieman pitempään kun normaalipainoset. Hah, siitäpähän saitta sennii tiukkapiposet painonvartijat.

Sattupa löytymään semmonennii selevitys, jotta liikunnan mahtavista terveysvaikutuksista on suattana syntyvä liian hyvä kuva. Hyvvään kuntoon onnii enepi vaikutusta perintötekijöillä. Puolet immeisen fyysisestä kunnosta selittyy perimällä ja vuan puolet elämäntavoilla. Jos on sattuna suamaan hyvät geenit, niin voipi olla paremmassa kunnossa kun huonommilla geenilöillä varustettu himolenkkeilijä. Omia vanahempia uatellessa vois vettee sen johtopiätöksen, jotta ennakkoperintöjä on suatu. Vuan ei voi olla satavarma siitäkää.

Ja sittä vielä se tapaturmariski. Asiointi- ja harrasteliikunnassa riski on meleko pien, vuan het jos ruppee siitä lisimään, niin riski kasvaa noppeesti. Eniten tapaturmia sattuu pallopelilöissä ja niihin lisäks on tapaturma-alttiimpiin lajjiin kärkipiässä  suunnistus, kamppailulajit ja laskettelu. Onneks oon jo jättänä kaikki nuo pois ja pien tarkassa hallinnassa, jotta ei piäse liikunta muutenkaan nousemaan kuntourheilutasolle. Kulumattii kuuluu pahentuvan rankasta liikunnasta, vuan toisaalta ne pyssyy parempana, jos liikkuu jonnii verran ja se on kyllä totta ihan omasta kokemuksesta.

Siitä piästiinnii ihan tähän arkielämään. Onhan se ihan iliman tutkimuksia omakohtasen kokemuksen perusteella käynä seleväks, jotta jos vuan kuhjottaa jatkuvaan neljän seinän sisällä mittää tekemätä, niin ruppeehan ne jo seinät kuatumaan piälle ja roppa kangistummaan. Pittää olla semmosessa kunnossa, jotta piäsöö lattialta ylös mummon kultasten kansa leikkiissä, soppii laskemaan liukumäestä pienten ja omaks iloks, keikuttammaan niitä jalan piällä ja nujjuuttammaan, kun roikkuuvat niskassa.

Jos ei oo pikkuväkkee lähisuvussa, niin lihaskunnosta ois kait piettävä ainakii sen verran huolta, jotta reisilihakset jaksaa nostattoo ylös vessanpöntöltä tahi siitä kiikkustuolista ja käsvoimat riittää kierrekorkin aukasemisseen. Ja voiphan sitä sen verran venytellä kehhoosa, jotta säilyy jonniimoinen joustavvuus, ei oo niin kankijäykkä, jotta niskat venähtää jo pelekästään piätä kiäntäissä. Nukkuukiihan sitä paremmin, jos on käynä vähä käppäsemässä pihalla raittiissa ilimassa.

Vuan semmonen johtopiätös tästä kaikesta tulloo, jotta tässä nykysessä tutkimus- ja uutismualimassa eläminen on hankaloo. Suavat aikaseks millon minniilaista tutkimustulosta, ohjetta neuvoo ja vinkkiä terveellisen, mahollisimman pitkän ja hyväkuntosen elämän suavuttamiseks ja neuvomamiehiä riittää joka lähtöön. Mualaisjärkee ite perräänkuuluttasin ja kohtuull… no niin, kuten sanottu, neuvomamiehiä riittää. Vuan jospa jätännii tällä kertoo viisastelut tähän, kokkeilen ellee sovussa vähä joka puolelta erkaantuvviin lihasteni kansa ja toivotan vuan kaikille mukavoo päivee ja ilosta mieltä!

 

Jätä kommentti

*