Ressinpoistoo

Elämä nykymualimassa on monesti meleko ressoovoo. Sopivan kokonen ja pitunen ressi vaikuttaa myönteisesti, se avittaa immeistä totteuttamaan tavotteesa. Vuan jos sitä tuppoo tulemaan enempi ja pitempikestosesti niin sepä suattaa ruveta käymään terveyven piälle.

Myö kaikki reakoijaan ressiin eri lailla, toinen suattaa ressata semmosesta mikä ei toisella tunnu missää. Raha-asijat, terveyventila, työasijat tai ihmissuhteet suattaa aiheuttoo hyvinnii pitkäkestosen ressin ja siinä sitä onnii miettimistä, jotta mitenkä tämän kansa pärjätään ja mitenkä tästä selevitään.

Ressi suattaa aiheuttoo ketutusta, ahistusta ja masennustahii, ei nukuta, ei huvita nähä kettää tai tehä mittää ja suattaapa ihan kärähtee loppuun. Hommat ei luonnista, kun ei pysty keskittymmään, ei muista, ei opi mittää eikä pysty piättämään mittee tekis. Siitä suattaa selekäkkii kippeytyä, iskee lunssa tahi muu tauti helepommin, mahahuavojahii suattaa jollehii tulla tai syvänvaivoja tai verenpainetta. Sittä jos vielä ruppee ryyppykii ja tupakka maistumaan tihheemmin niin siinäpä sitä ollaan ihmeissään.

Siinäpä alakuun vähä kuivakanlivakkoo teorijatietoo, jotta ite kukanennii voipi miettiä ommoo tilannettaan ressin suhteen. Vuan nyt piästään ite asijaan, jos oot jaksana lukkee tähän asti. Oon lukena viisaampiin kirjoista, jotta mitenkä tuota kenkkumaista ja epäterveellistä ressiä voipi opettella hallihtemmaan.

Alakuun on kuitennii toettava, jotta jokkaisen pittää löytee ne omat parraiten toimivat tapasa. Ylleesä vuan pittää ensin kokkeilla ennen kun tietää mikä toimii omalla kohalla. Vuan tässäpä muutama harjotus testattavaks. Pittää kuitennii muistoo, jotta kaveriin ja lähheisten tuella on tietennii iso vaikutus. Liikunnalla, rentootumisella ja riittävällä levolla ressiä voipi kansa hallita.

Vuan nyt harjotuksiin ja ensmäisenä voitas kokkeilla syvähengitystä. Myö hengitellään tavallaan suunnilleen kakstoista kertoo minuutissa. Vuan kokkeileppa hengitellä niin, jotta lasket: sissään, kaks, kolome neljä, piet pienen tauvon ja sittä ulos, kaks, kolome, neljä ja sittä tuas pien tauko. Tiet sitä jonnii aikoo ja kah, keho rauhottuu ja sitä kautta ruppee miellii rauhottummaan. Ja kun sitä tekköö kesken työpäivän, on sillä on huomattu olovan parempi teho kun passiivisella levolla töihin jäläkeen.

Sittä, ressaantunneena voipi ruveta johhii ajatus rulloomaan mielessä häirihtevästi, etkä millää meinoo piästä siitä erroon. Sillon voit kokkeilla sanan ratkuttamista mielessä. Jankuta sitä ikkäänkun sanosit sen, vuan iäneti. Toista sitä parin sekunnin välin silimät kiini viijestä kymmenneen minuuttiin. Niin ja sen sanan pitäs olla johhii, jolla ei oo mittää merkitystä, vaikka: että, mutta tai ja. Että, että, että, että, että, että… ja eiköhän lähe joutavat ajatukset lätkimmään mielestä ja jos kymmenen minuuttia tuota jatkaa, niin ruppee ainakii sylettämään ja tympimään niin, jotta ei kehtoo vähhään aikaan aatella yhtää mittää.

Vaikka eipä myö taijeta juurkaa iliman ajatuksia olla, kun väittäävät niitä tulovan mieleen suunnilleen 60 000 päivässä. Kerkii siinä miettimään jos jonnii moista enempi tai vähempi joutavoo. Ja kun myö poloset vielä monesti uskotaan omia mielentuotteitamu, vaikka iso osa niistä onnii ihan vuan uskomuksia ja luuloja, joita ei kannattas ottoo toesta.

Sittä kolomantena vielä vähä toisenlainen ressinpoistoharjotus. Itellä ei oo ollu nyt ressiä, niin en oo piässy tehoja testoomaan, vuan meinoon kokkeilla sopivassa tilanteessa. Siinä opetellaan rytkyttämmään mahalihaksia. Sannoovat sen hajottavan adrenaliinia ja vähentävän jännitystä. Kun mahalihaksia pumppoo, niin muut lihakset rentoutuu ja sittä kun lopettaa rytkyttämisen, niin mahalihaksettii rentoutuu.

Harjotus on heleppo ja yksinkertanen: kun johhii epämiellyttävä ja ressoova tunne alakaa liiaks vaivata, hengittele rauhassa, ja kun puhallat ilimoo ulos keuhkoista, jännitä sillon vatsalihaksia pienillä pumppoovilla liikkeillä. Tie tätä muutaman minuutin aijan ja jopa pitäs ruveta helepottamaan. Saiskoon tuossa kaapan piälle vielä jonniilaisen sikspäkin alun, jos joutuu ussein tekemään, tiijä häntä.

Vuan jos tämmösten harjotusten tekeminen ei kiinnosta, niin voipi ehtiä helepotusta tekemällä jottai, johonka keskittyy ihan täysillä. Sekkii monesti avittaa. Voipi vaikka laulella Juicen kappaletta mukkaillen: hengitä sisko, hengitä syvvään; ratkuta sisko, ratkuta sannnoo; rytkytä sisko, rytkytä mahhoo.


 

Jätä kommentti

*