Evoluutioutopioita

Valokuvataiteilijana tunnetuksi tullut Ulla-Mari Lindström on aika ajoin astunut myös video(installaatio)taiteen puolelle. Niin tälläkin kertaa. Näyttely kantaa nimeä Evoluutioutopioita – Luonnontaiteellinen kokoelma 2. Lindström avaa näyttelyn sisältöä näin:
Evoluutioutopioita – Luonnontaiteellinen kokoelma 2 on huumorin sävyttämä tutkielma siitä, mitä mahdollisesti voisi tapahtua ja millaisia elämän ilmenemismuotoja evoluutio voisi synnyttää, jos eliökunnan eriytyneet haarat jälleen yhdistyisivät. Tutkielmassa kuvaan, millaisia uusia ja outoja lajeja voisi syntyä, kun elinolosuhteet ja ympäristö muuttuvat. Ilmastonmuutoksen myötä monet lajit joutuvat kamppailemaan elintilastaan ja keksimään mitä moninaisimpia keinoja selviytyäkseen. Nämä luomani fiktiiviset kasvi-ja eläinhybridit ovat kannanottojani luonnon selviytymiskamppailussa ilmastonmuutoksen edetessä.”

Ulla-Mari Lindström kuuluu myös niihin vähemmän tuntemiini arsliberalaisiin Jyrki Heikkisen, Leena Mäki-Patolan ja Marja Kolun rinnalla. Olen nähnyt hänen valokuviaan ryhmänäyttelyissä, mutta valokuvataide ei ole itselleni ominta alaa. Silti olen pitänyt hänen tutkielmistaan. Sillä tutkija Lindström on. Hän on monissa teoksissaan katsonut aihettaan mikroskooppisen läheltä, tunkeutunut syvälle kohteeseen ja materiaaliin. Muistan esimerkiksi hänen Microwaves-sarjansa, jossa oli kuvattu nesteitä.

Ulla-Mari Lindström: yksi osa sarjasta Hybridigalleria 1-5, 2018, fotosec valokuva.

Läheltä on tutkittu myös Galleria Ars Liberassa olevia kohteita. Yläkerran valokuviin tallennetut eliöt ja oliot ovat fiktiivisiä, mutta Lindström on osannut luoda kaikki todentuntuisiksi. Siksi kuvia on helppo katsoa. Ne ovat paitsi kauniita, mutta antavat myös mielikuvitukselle tilaa uskoa, että joku noista eliöistä saattaisi löytyä esimerkiksi syvän meren pohjasta. Valokuvissa on yhdistelty kalojen, äyriäisten ja kasvien osia. Läpikuultavat yksityiskohdat tekevät kokonaisuudesta herkän, vaikka jossain irvistäisi kalan pääkallo.

Ulla-Mari Lindström: yksityiskohta sarjasta Hybridigalleria 1-5, 2018, fotosec valokuva.

Ulla-Mari Lindström: yksityiskohta sarjasta Hybridigalleria 1-5, 2018, fotosec valokuva.

Vaikka Lindströmin teokset ottavat kantaa, ne eivät ole julistavia. Kokonaisuus on äärimmäisen kaunis ja lopputuloksena kävijälle jää toive, että luonto kyllä löytää keinonsa selviytyäkseen. Ehkeivät kasvit ja kalat risteydy keskenään, mutta eliölajit ovat muuttaneet muotoaan ja toimintojaan ympäristön muuttuessa jo vuosituhansia.

Ulla-Mari Lindström: yksityiskohta sarjasta Hybridigalleria 1-5, 2018, fotosec valokuva.

Olen useamman Lindströmin teoksen äärellä miettinyt liikettä ja liikkeen tuntua. Vaikka teos ei olisikaan videoteos, liike on mielestäni läsnä. Niin kuin esimerkiksi yllä olevissa kuvissa. Näyttää siltä kuin evät leijuisivat kevyesti vedessä, vaikka todellisuudessa liikettä ei olekaan. Muistan nähneeni myös videon trampoliinilla hyppivästä nuoresta. Kuopion rautatieaseman tunnelissa kävijät ovat voineet jo useamman vuoden katsella Lindströmin teossarjaa In Depths, jossa vedenalainen liike on myös läsnä. Tähän liittyen oli mukava yllätys löytää Lindströmin CV:stä hieman tanssitaustaa. Taiteilija ei kuulema tietoisesti hyödynnä tanssillisuutta teoksissaan, mutta minusta se näkyy niissä silti. Voisin aivan hyvin nähdä yläkerran näyttelytilan teokset vaikka osana jonkun baletin ohjelmistoa. Tai nykytanssin ohjelmanumero samalla teemalla: evoluutioutopioita.

Ulla-Mari Lindström: yksityiskohta sarjasta Hybridigalleria 1-5, 2018, fotosec valokuva.

Ulla-Mari Lindström: yksityiskohta sarjasta Hybridigalleria 1-5, 2018, fotosec valokuva.

Alakerran näyttelytilassa videoteokset valtaavat seinät. Myös erilaiset kolmiulotteiset eliöt ja oliot heräävät eloon äänien, liikkeen ja valojen ja varjojen myötä. Näyttelyn kaunein hetki tapahtuu mielestäni videoteoksessa, jossa varjokuva näyttää kuinka ihmiskasvojen silmäripset kommunikoivat kädessä olevan pienen lintu- tai perhosmaisen olion kanssa. Upeasti toteutettu tunnelma ja tapa kommunikoida äänettömästi. Ja Lindström väittää, ettei kehollisuus ja tanssillisuus näy hänen töissään…. Käykääpä katsomassa. ;)

Ulla-Mari Lindströmin Evoluutioutopioita Galleria Ars Liberassa 14.10.2018 saakka.

Jätä kommentti

*