Vuorovaikutteisia muotokuvia

Marja Kolu on luonut Galleria Ars Liberaan vuorovaikutteisen taideprojektin. Kolun ensimmäinen vuorovaikutteinen potrettipaja toteutui Vaasassa kesällä 2013. Tällä kertaa taiteilijan paja löytyy galleriatilan alakerrasta, jossa Kolu toteuttaa vapaaehtoisten muotokuvia. Yläkerran seinät on täytetty aiempien vuosien projektien lopputuloksilla.

Kasvoista kasvoihin -taideprojekti perustuu ihmisten väliseen keskusteluun ja vuorovaikutukseen. Näin se rikkoo perinteisen muotokuvataiteen olemuksen. Taideakatemioiden muotokuvaperinteeseen on vuosisatoja liittynyt käytäntö, jossa mallia piirretään ja jäljennetään siten, ettei taiteilija ja malli kommunikoi keskenään. Taiteilijalla on valta suhteessa kuvattuun malliin, jonka tarkoitus on olla vain katseen kohde tai luomisen lähde. Malli on vain ääriviivoja, valoja, varjoja ja muotoja, kunnes taiteilija siirtää näkemänsä paperille tai kankaalle.

Perinteiset muotokuvat ovat usein niin sanotusti hiljaisia, ja itselleni yksi vaikein taiteen laji. Esittävät muotokuvat mielestäni vain toteavat “tässä henkilö nyt on”, jolloin katsojalle ei jää juurikaan tulkinnan varaa. Tämä on muotokuva, ja mitä sitten? Teoksesta on vaikea hakea itselleen tärkeitä merkityssisältöjä ja syvällisempää symboliikkaa, kun lopputuloksen on alun perinkin tarkoitus olla kunnianosoitus varsinaiselle kohteelle. Poikkeuksiakin on. Mielestäni presidentti Sauli Niinistön muotokuva on herättänyt positiivista keskustelua nimenomaan muotokuvataiteen saralla, sillä saman teoksen toteutukseen on osallistunut sata eri taiteilijaa. Ars Liberakin on hienosti edustettuna, sillä Sami Korkeakosken kädenjälki on osa presidentin muotokuvamosaiikkia. Teoksessa on tunnistettavasti Niinistö, mutta jokainen pienempi ruutu avaa näkökulman johonkin toisaalle, joka on mielestäni onnistuneen taiteen tarkoitus.

Tutustuessani Marja Kolun näyttelyyn kuulin alakerrasta puheensorinaa. Taiteilija toivoo työskentelyrauhan itsensä ja mallin välille muotokuvapajan ajan, mutta pääsin hieman kurkistamaan tunnelmaa. Kankaalle oli syntynyt ensimmäisiä väriviivoja mallin kasvoista. Taiteilija ja malli keskustelivat toisilleen ihan arkipäiväisistä asioista. Tunnelma vaikutti rennolta ja vapautuneelta. Kommunikaatio oli molemminpuolista, keskusteluun olisi ollut helppo yhtyä, mutta annoin työskentelyrauhan. Kolu veti mallinsa mukaan muotokuvaprosessiin. Enää malli ei ollutkaan vain katseen kohde, hiljainen objekti, vaan tasaveroinen keskustelukumppani. Kokonaisvaltaisella olemuksellaan osa teosta.

Tunnelma pajassa oli hyvä, mutta jäin pohtimaan muuttuisiko taiteilijan kädenjälki toisenlaiseksi perinteisen muotokuvamaalauksen keinoin? Keskustelemalla mallin kanssa Kolu saa nostettua tilaan esille myös mallin persoonan. Kuinka se vaikuttaa värimaailmaan tai työn lopputulokseen? Marja Kolun kädenjälki on ilmeikäs. Yläkerrassa näkyi, että muotokuvat ovat kyllä esittäviä, mutta eivät valokuvantarkkoja. Niissä on luonnetta, ja tiettyjä piirteitä kasvoissa tunnutaan korostavan.

Osa esillä olevista teoksista on toteutettu akvarellitekniikalla, osa lyijykynällä ja osa värikynillä. Osa on kauniita ja herkkiä, osa runsasta ja rohkeaa. Marja Kolun valmiit muotokuvat ovat vain osa teosta, jonka varsinainen ydin piilee tekoprosessissa. Katseissa, vuorovaikutuksessa ja paperille syntyvissä viivoissa. Katsoja jääkin valitettavasti yläkerrassa puolitiehen näyttelyn sisällön kanssa. Valoa tulvivassa tilassa myös kehystettyjen teosten lasit toistavat ympärillä näkyvää tilaa ja häiritsevät paikoin katselukokemusta. Mutta tärkein anti näyttelyllä on kuitenkin se, että Marja Kolu antaa muotokuvataiteelle aivan uudenlaisen merkityksen, kuten Tarja Talvitie näyttelytiedotteessa kirjoittaa. Kokemus on tärkeä ja erilainen varmasti taiteilijalle itselleen, joka tietää muotokuvaperinteen historian. Mutta taidehistoriallisesti kokemus on tärkeä myös mallille, joka nostetaan Kasvoista kasvoihin -projektissa esille kokonaisena. Inhimillisenä, vuorovaikutteisena ja sosiaalisena persoonana.

Kasvoista kasvoihin -näyttelykokonaisuus on esillä Galleria Ars Liberassa 2.9.2018 saakka.

Jätä kommentti

*