Ammatilliset opettajat ovat huolissaan itsestään ja oppilaistaan

Hallituksen miljardin säästöt koulutuksesta tällä kaudella näkyvät karulla tavalla oppilaitosten arjessa. Aikuisopettajien liitto teki syyskuussa kyselyn jäsenistölleen ammatillisen koulutuksen tilanteesta. Tavoitteena oli selvittää, millaisia muutoksia ammatillisen koulutuksen reformi on tuonut opetustyöhön ja mitkä asiat pohdituttavat eniten työyhteisössä. Kyselyyn, jonka tulokset julkaistiin pari viikkoa sitten, vastasi 454 opettajaa eri puolilta Suomea.

Tulokset ovat karua luettavaa. Puolet opettajista kertoi olevansa huolissaan omasta jaksamisestaan. 40 prosenttia koki, ettei edes välttämättömiä työtehtäviä ennätä tehdä työajalla. Lähes 40 prosenttia koki, ettei opettajana voi enää tehdä työtään kunnolla. 35 prosenttia vastanneista oli lisäksi huolissaan työnsä jatkuvuudesta. Ketkä tästä kärsivät opettajien lisäksi? Opiskelijat ja tulevaisuuden työelämä.

Kysyttäessä opettajilta, mitä muutoksia reformi on tuonut heidän työhönsä, monet kuvasivat avoimissa vastauksissaan, että toiminta on kaaoksessa, työaikaa on mahdoton hallita eivätkä johtajatkaan tiedä, missä mennään. Myös huoli omasta ammatillisesta roolista ja aikuispedagogiikan tulevaisuudesta tuli monissa vastauksissa esille.

Tilannetta kuvattiin muun muassa seuraavasti:

  • Tunnen olevani enemmän toimistovirkailija kuin opettaja.
  • Oppilaat eivät ole enää toiminnan keskiössä.
  • Aikuiskoulutuksen hyvät käytänteet on unohdettu.
  • Aikuiset ja nuoret samassa ryhmässä ei toimi.
  • Aikuiskoulutuksen merkitys pitäisi näkyä muuallakin kuin juhlapuheissa.

Tapasin muutama viikko sitten lähihoitajaopiskelijoita. He kertoivat, että heillä on maanantait ja perjantait itsenäistä opiskelua. Tiistaina, keskiviikkona ja torstaina on opetusta, mutta joskus vain pari tuntia päivässä. Lähihoitajan ammattia ei opi tällä tavalla. 16 – 17 -vuotiaalla nuorella ei ole riittäviä valmiuksia näin suureen itsenäisen opiskelun määrään. Keskusteltuani opiskelijoiden kanssa en yhtään ihmettele käytännön työelämän palautetta siitä, etteivät he halua ottaa lähihoitajaopiskelijoita käytännön harjoitteluun opiskelijoiden puuttuvien perusvalmiuksien vuoksi. Kaikki tämä kaaos johtuu siitä, että hallitus päätti asiantuntijoiden varoitteluista huolimatta tehdä valtavat säästöt ennen reformia. Kaikkien kummallisinta on se, että opetusministeri sysää vastuun oppilaitoksille ja opettajille. Jos hallituksella olisi kuulevat korvat, se olisi lisätalousarviossa helpottanut ammatillisten oppilaitosten tilannetta. Toivottavasti varsinaisessa talousarviokäsittelyssä saadaan vielä jotain parannusta.

Tämä on todella huonoa tulevaisuuspolitiikkaa!

Merja Mäkisalo-Ropponen
kansanedustaja (sd)

Jätä kommentti

*