Työhyvinvointi, onko sitä olemassa?

Sanaleikki työ ja hyvinvointi soivat korvissa kun firmat ja työpaikat mainostavat henkilöstön työssä jaksamista. Kauniita sanoja, mutta löytyykö sille katetta? Ja kuka sen osaa määritellä missä ja millä työpaikoilla työhyvinvointi ja työssä jaksaminen toteutuu. Tälle asialle on käsittääkseni tehty lukuisia kirjoja ja oppaita. On jopa saatu iso hintalappu kun ja jos homma toimii, siis se säästö tai tuottavuus…ns.euro puhuu.

aineetonta pääomaa

Voidaanko mainita aineeton pääoma, tuottavuus niin että kaikki voi hyvin johtajasta duunariin? Se on ihan sama mitä ajatellaan, jos ei ensin koko ketju katso peiliin, ja määrittele mitä juuri minä olen tehnyt sen eteen…siis sen työhyvinvoinnin.

Voihan siihen tarttua ensin ylhäältä päin katsottuna, vaikka joku monikansallinen voittoa takova firma. Kiinnostaako osakkeenomistajia muu kuin tulos ja viivan päälle jäävä osinko? En jaksa uskoa työhyvinvointiin näissä yrityksissä, mutta tuskin siellä omatunto soimaa, jos tuloksenteon saavuttamiseksi pidetään yt-neuvottelut. Jos unohdetaan monikansalliset, niin luulisi kotimaisilla firmoilla, isoista pieniin käsittävän mekanismin, että kuinka euro saavuttaa hyvän juoksun ilman piiskaa, ja porukka voi hyvin työpaikoilla. Niinpä, ainahan saa luulla, että se olisi ymmärretty. Nouseehan siellä esiin joskus joku ohjelmistofirma, missä on kivoja sohvia, kaikki on nuoria ja kiireetön olotila. Mutta entä ne muut..

materia vai johtaminen

Entäs kun mennään perusduunien ääreen. Kun siellä ei ole niitä sohvia ja kahviautomaatteja vieressä. Omasta mielestä materia ei korvaa sitä oikeaa työssä jaksamista tai näkyvää työhyvinvointia, vai onko se näin? Arvelen että ne eväät kylmässä parakissa maistuu työnteon lomassa mene ja tiedä jopa paremmalle.

Onko se kiinni sitten johtamisesta? Hyvänkin työpaikan voi pilata täysin tumpelo johtaja, yhteistyökyvytön despootti. Ok, sitä sanotaan tuloksekkaaksi ja aikaan saavaksi johtajaksi, vähän aikaa! Näyttääkö koko johtamisjärjestelmä tukevan työntekijän onnistumista ja kiinnostusta ylensäkkään työhön. Niin johtamisessahan voidaan pilata koko työhyvinvoinnin paletti äkkiväärillä päätöksillä, vaikka se näyttäisikin tietsikan näytöllä kivalta. No joo, eipäs synkistellä, on oikeasti hyvää johtamista, muistetaanko se mainita osa-vuosikatsauksissa tai tilausten varhaisella joutumisella?

Entäs työyhteisö? Pitääkö siellä olla kivaa, tai onko siellä hyvä huumori. No osa työnantajista ymmärtää tämän väärin, eli jos on liian kivaa, niin se tarkoittaa liian löysää työtahtia. Tästä olen erimieltä, koska kiivaankin työtahdin lomassa työyhteisö ja sopiva työpaikka huumori auttaa jaksamaan työssä. Mutta tämä huumorikin osataan varmasti tappaa ehdottomilla kielloilla, kieltotauluilla..tokaisu, että tänne ei olla tultu viihtymään vaan töitä tekemään, kertoo jo ehkä kaiken kattavasta ongelmasta.

Ja jäljelle jää se lenkin vahvin tai heikoin lenkki. Itse työntekijä. Jos kaikki hyvä omistajista, johtajista, johtamisjärjestelmästä ja työyhteisöstä toteutuu työntekijän näkövinkkelistä hyvin, niin onko estettä työhyvinvoinnin ja työssä jaksamisen toteutumiseen. Siinähän ne olennaiset, muttaitse työntekijällä on hyvä olla taustat kunnossa. Ehkä elämäntavat hyvässä kuosissa, talous, ym..tosin kaikki siviilielämän asiat ei pitäisi vaikuttaa, koska parhaassa tapauksessa nämä omat ongelmat unohtuu hyvässä ja toimivassa työpaikassa.

loppuun jäi enää

Väitän, että kaikessa tässä on kyse asiasta, josta on eräs työsuojeluvaltuutettu puhunut, on työnimu. Vaikea määritellä, mutta semmoinen työntekijä antaa sillä töihin tulo olemuksella virtaa koko työyhteisöön, itselleen ja tulosta syntyy huomaamatta, kiva tulla töihin.

jokainenhan voi olla juuri se ensimmäinen, firma, johtaja, yhteisö ja työntekijä toteuttamaan..sitä odotellessa Reiska on pienellä tauolla. Ilmoittivat että hyvä huilata kuukausi.

Reijo Räsänen uhrataan aikaa myös futikseen..

Kommentit

  • Eino J. (maallikkona)

    Hyvin pohdittu

    Tuo työn imu tuli käyttöön esimerkiksi tutkimuksiin äskettäin. Se kuvannee myös työpaikan vetovoimaisuutta.

    Työttömyyden aikana tuota imua aina löytyy … muta aikoinaan esim Ford maksoi parempaa palkkaa kuin toiset ja imua löytyi. (käyttöön tuli myös uusi sairaustermi: fordin maha, mikä ilmentänee stressioireita 100-vuotiaan liukuhihnan äärellä).

    Sohvakulttuurillista firmaa joku toimittaja nimitti pakinassaan aikuisten lastentarhaksi – mutta varmasti paljon noiden asioiden eteen on yhteiskunnassa tehty, ajatellaanpa vaikka niitä kuvauksia joita Marx aikanaan toi esiin … parempaan tietysti vielä päädymme

  • Johtamisentaidoillanousuun

    Hyvä kirjoitus.
    Kyllähän se johtaminen ja hyvä sellainen on avain hyvään työilmapiiriin. Suomessa vain harvoin otetaan missään kantaa johtamistaitoihin.
    Johtajia on tottakai hyviäkin, mutta valitettavasti johtajaksi pääsee pyrkyreitä,joiden osaamisesta puutuu asioiden kokonanaisvaltainen näkeminen.
    Olen sitä mieltä että hyvien johtajien,jotka ymmärtävät psykologian merkityksen,firmoissa kaikki toimii paremmin.
    Työtekijä haluaa tälläiselle esimihelle olla luottamuksen arvoinen.
    Kun taas jos työtekijät kokee että ovat arvottomia,kuten esim. kun työskentelin Kuopiolaisessa maineikkaasa kauppaliikkeessä,jossa vaihtui toimitusjohtaja,mainitsi että työntekijät on vain kuluerä. No siellä sitten jokaiselle työssäkäynti oli ns.pakkopullaa.

  • Mustamies

    Reijo on oikeassa, jos työntekijän (tekijöitten) työpaikan ilmapiiri on hyvä, niin silloin myös Yritys pärjää hyvin.
    Olin työelämässäni työntekijänä ja työnantajana.
    Olin saman työnantajan palveluksessa lähes 20 vuotta, häneltä opin miten työnantajan tulee toimia, että työt sujuu hyvin ja työntekijät on tyytyväisiä.
    Yrittäjänä toimin n. 30 vuotta ja yritin parhaan taitoni mukaan noudattaa opi-isältäni saamia neuvoja.
    Yrittäjän itsensä tulee toimia esikuvana, niin työntekijätkin ovat aktiivisesti mukana.
    Parhaillaan yrityksessäni oli lähes 20:tä henkilöä, olin melkein joka aamu keittämässä kahvit ja kahvileivätkään ei puuttuneet kahvipöydästä.
    Nyt vietän eläkepäiviä ja kuulostaa kivalta, kun asiakkaat kiittävät vielä yli 10 :n vuoden päästäkin minua hyvästä työstä. Vastaan aina kiitos ei kuulu yksin minulle, vaan koko yritykseni henkilökunnalla !

Jätä kommentti

*