Ruotsit ruoalla, musta kansa murkinalla.

Vanhat sanonnat kuvaavat suomalaista ruokakulttuuria värikkäästi. Ruokailuun on liitetty nälkää, mutta myös paljon tunnetta. Suomen maaseudulla on syöty talviaikaan kolme lämmintä ateriaa päivässä. Aamiainen syötiin 7-9:n, lounas 12-14:n ja päivällinen 18-20:n paikkeilla. Työpäivän pidentyessä tarvittiin lisäaterioita. Kesällä syötiin neljä, jopa viisikin kertaa päivässä. Ilta-ateria syötiin kesällä joskus 22:n korvissa.

Nykypäivänä monenlaiset muoti-ilmiöt vaikuttavat suomalaisen ruokatottumuksiin. Ruokakulttuurista keskustellaan myös enemmän kuin koskaan. Olisiko taustalla epävarmuus omasta syömisestä tai puhtaasti tiedon puutetta. Pikaruokailun suosio vahvistuu kesäisin, kun ihmiset hurahtavat grilliruokiin ja liikkuvat erilaisissa tapahtumissa. Onhan se hyvin vaivatonta ruokailla ulkona ja istua valmiiseen pöytään. Samalla jäävät tekemisen nautinto ja ruokakeskustelu pois ruokapöydästä. Ruokakeskustelu kuuluu ruokailun yhteyteen ja ruokaseurueeseen tutustuminen. Mikään ei ole niin ikävää kuin syödä tuppisuuna yhteisessä ruokapöydässä. Siinä menee viimeinenkin ruokahalu ruokailijalta.

Nuoriso on ottanut käyttöönsä kookosrasvan ja minullakin on täysi purkillinen tuota ihmeellistä rasvaa. Kookosrasva kuuluu tyydyttyneisiin rasvoihin eikä sitä suositella ruokailukäyttöön. Kylpyrasvana voisi hyvinkin kokeilla. Rasvakeskustelu on käynyt kuumana ja minullakin on mielipide asiasta. Monipuolinen rasvojen käyttö ruokailussa on kaiken ruokailun perusta. Harmittavaa onkin kuulla, että tyydyttyneen rasvan, voin käyttö on lisääntynyt. Odotettavissa on lisääntyvät sydän- ja verisuonisairaudet, kun ne on saatu laskemaan 70-80 luvulla. Tieto pohjautuu Itä-Suomen yliopiston ravitsemustieteiden aineistoon. Olen itsekin päätynyt samaan havaintoon, kun olen seurannut suomalaisten ruokakäyttäytymistä. Suomalainen ottaa hyvin helposti yhden oikean totuuden ja alkaa elää sen mukaan.

Tärkeintä on hallita koko ruokakolmio ja siinä esitetyt suositukset. Ravitsemussuositukset eivät ole salatiedettä vaan ne on laadittu jokaisen suomalaisen käyttöön ohjeistamaan ruokailurytmiä sekä ruoka-aine valintoja. Silloin ihminen voi hyvin ja säilyttää tasapainoisen energiatarpeensa. Kesään kuuluvat myös jäätelöt ja niihin kannattaa tutustua, kun makean himo yllättää.

Jätä kommentti

*