Tiukka hame

Mustikkasadosta povataan hyvää ja on jälleen aika valmistautua hyvissä ajoin mustikoiden poimintaan.  Mustikka on myös listattu superfoodiksi ja kertoo sen terveellisestä vaikutuksesta. Olen etsinyt mustikkaruokia ja aina päätynyt niihin samoihin; mustikkasoppaa, piirakkaa, rahkaa, kakut ja kukot. Nopeus ja ruuan aitous ovat ne tekijät joilla ruokailija houkutellaan. Olen marjojen puolesta puhuja, sillä olen säilyttänyt lähes koko nuoruuden aikaisen painoni itäsuomalaisen ruuan ansiosta. Ihmisen ihannepaino on se joka hänellä on ollut nuoruudessaan. Harvalla suomalaisella se toteutuu, sillä vuosien kuluessa paino nousee huomaamattaan. Sen syödyn leivoksen ja piirakan palan voi nähdä vyötäröllä. Marjastusaika innostaa kokeilemaan myös uutuuksia. Niissä on hyvä seurata reseptiä huolellisesti että lopputulos jää keittiön käyttöön myöhemminkin.  Naisia haluan rohkaista painon pudottamiseen, sillä raskauksien myötä jokainen lapsi tuo lisää kiloja. Raskausajan ruokavalio on hyvä laatia tarkkaan, sillä se säilyy pitkään lapsen teon jälkeen perheen yhteisenä ruokavaliona. Koko perhe hyötyy kun ruokailu on suunniteltu yhdessä. Ruokalistan suunnitteluun tarvitaan aikaa ja ruokalehdistä saa ideoita ” mitä tänään, tällä viikolla, huomenna syötäisiin ”  Silloin sitoutuminen on tiukkaa ja kurinalaista ja se myös onnistuu. Kynän ja paperia tarvitset myös, kun listaat päivän syöntejäsi.  Ei kannata olla itselle epärehellinen. Suomessa tarvitsemme terveellisen ruuan kursseja ja ne on ehdottomasti palautettava ennen kuin on liian myöhäistä. Suomalaisen paino on noussut vuosien kuluessa. On aika lähteä lenkille, kuntosalille tai pyöräilemään. Mikä kenestäkin on se oma liikuntamuoto. Tavoitteet voit asettaa itsellesi oman suorituksen mukaan.

Kommentit

  • Ari Niemeläinen

    Oikeassa olet Anneli! Jospa nuorisollemme, miksei meille iäkkäämmillekin iskisi into itse luonnosta hankitun ruuan perään. Meillä on opastamisen mahdollisuus ja velvollisuus, sepä vasta taidetta onkin. Mistä mustikan löydät ja loppujen lopuksi pienellä vaivalla. Miten perkaat itse ongitun ahvenen ja sen herkkuateriaksi valmistat. Vai onko liian helppoa hakea marketista mummon muusit ja jauhelihapihvit tai kävellä lähimpään pizzeriaan ja samalla vähän somettaakin, tällaisiksi olemme tainneet tulla?

    • Anneli Määttä

      Kiitos kommentista. 70-luvulta on suuri harppaus tähän päivään ja ruoka halutaan saada helpolla. Silloin se on usein runsas energistä ja lihottavaa. Terveellinen ruoka edellyttää tietämystä ja ruuanlaittotaitoja. On osattava lukea reseptejä ja laskea ruokien energiapitoisuuksia. Olla kiinnostunut siitä mitä suuhusi laitat.

Jätä kommentti

*