Semel-kartelli taksiongelmien syypää

 

Olin alun pitäen positiivisesti varautunut tulevaan taksimuutokseen. Kuvittelin, että kovasti luvanvarainen ja suojattu ammattiala aukeaisi oikeasti ja vapaasti kenelle vaan. Niinpä, liikennelupa tuli viikossa, korttikoe meni läpi tunnissa, hihaa… ja eikun hankkeeseen, olin hämmästynyt homman helppoudesta.

Lehdistöstä kuului huolestuneita ääniä, ettei kelakyydit toimi, taksit ei tule, eikä niitä ole tarpeeksi. No minulla on auto ja luvat!

PRO-Keskus Oy vastaa Etelä-Savon, Keski-Suomen, Lapin, Pohjois-Karjalan ja Pohjois-Savon maakuntien alueilla järjestettävistä Kela-kuljetuksista. Soitin sinne ja tietoa tihkui ja aloin ymmärtää ns. vanhempien taksimiesten poisjäännin syyt.

Ei puhettakaan, että ajoa saisi, ennen kuin teen orjasopimuksen Pro-Keskuksen kanssa. Sopimusmaksu, prosentit jokaisesta ajosta, kela-alennus, ja mikä pirullisinta olisi hankittava tuhansia maksava Semel-niminen mittarilaitteisto ja siihen liittyvä tablettilaite. Laskin, että hyvinkin neljännes ajosta saadusta tulosta pitää antaa Pro-Keskukselle ja sen edustamalle Semel-mittraristolle. Eli olisin välistävetofirman täysipäiväinen renki.

SEMEL-mittarin panttivanki

Semel M2 Premium laitekokoonpano edellyttää sitten maksukorttien hyväksymistä varten erillisen kauppiassopimuksen Elavon Oy:n kanssa (amerikkalainen pankkikorttien lukulaitefirma). Eli pankkikorttien lukulaitteeksi ei käy esim. huippuedullinen iZette. Näin entinen yrittäjä on kytketty Semelin kartelliin pakkoryöstetyksi rengiksi oikein näppärästi digipäätöksillä.

Ehdot ovat taksiyrittäjän kannalta kohtuuttomat. Pitää olla valmis toimimaan 24 tuntia päivässä, seitsemän päivää viikossa ja 365 päivää vuodessa, muuten tulee sakkomaksu. Taksilakiuudistuksen myötä poistui päivystysvelvollisuus, mutta Pro Keskuksen sopimuksen myötä se astui uudelleen voimaan.

Oudommaksi asia tulee, kun katsoo asioita Pro-keskuksen ja Semel Oy:n omistajuuden kautta. Semel Oy:n toimitusjohtaja on Pro Keskus Oy:n hallituksen puheenjohtaja ja lisäksi Pro Keskuksen hallituksen jäsen on Savon Taksidatan toimitusjohtaja. Pro Keskus omistaa Semel Oy:n.

Eli se, minkä piti aueta vapaana kilpailuna, on nyt kiedottu hämärään palvelun järjestäjän ja pakottavan ajolaitevalmistajan yhteisbisneksiin. Tämän menettelyn kilpailutti ja hyväksyi Kela, kilpailusta tuli kilapilu!

Tämän vuoksi kela-ajot eivät pelaa useissa kunnissa. Kun kuntien edustajat ilmaisivat kantansa asiaan, ilmoitin Sisä-Savoon, että saavat minut ajoon, kun maksavat laitteet ja sopimusmaksut. Silloin olisin suunnilleen itsenäinen yrittäjä, enkä minkään kartellin osallinen. Tässäkin särjettiin toimiva palvelu, joka otti asiakkaita myös paluukyytiin. Eli säästöt syntyvät taksien omistajien tyhjinä ajoina.

Luulen, että markkinaoikeus saa selvittää asian. Toivottavasti vapaus ja yrittämisen oikeus voittaa.

Ministeri Bernerillä ei siis mennyt kovin putkeen tämäkään juttu. Ainoa onnistunut uudistus on parkkikiekon värin vapauttaminen.

 

Kommentit

  • Pirssikuski

    Näkisin että tässä Kela-taksi jupakassa on kaksi aloittavaa tekijää. Kun Arkadianmäellä päädyttiin vapauttamaan taksiala kilpailulle 1.7.2018 alkaen Kelalla tuli kiire koska siitä hetkestä alkaen myös hinnoittelu vapautuu eli siihen asti hinnoissa oli olemassa katto jota korkeampia taksoja ei voinut autoilija periä. Toisena tekijänä välitysfirmat jotka haistoivat kohtalaisen välistävetobisneksen mahdollisuuden. Tässä kohtaa keskustapuolueen hyväveli-verkostot lienevät avainasemassa. (Pari päivää sitten kuulin huhun että pääministerin läheisiä olisi jollain tavalla kytköksissä Pro-keskukseen. Onko se totta, en tiedä.) Onhan alueelliset välityskeskukset aiemminkin harrastaneet tätä laitteistoon sidottua välityspalvelua mutta juurikin Kela-kyydeissä tätä käytäntöä ei ole ollut koska mittarilla hinta oli sama laitteistosta riippumatta. Myöskään Kela-kyytien välitys ei ollut sidoksissa laitevalmistajaan. Täällä Rovaniemelläkin heinä-elokuussa välitettiin kyytejä puhelimitse koska välitysyhtiö ei kyennyt toimittamaan laitteita (eli Samsungin tabletteja) ajoissa kaikille autoilijoille.
    Olennaista on myös se että jokaisella Kelan korvaamalla matkalla on olemassa oma kuusinumeroinen tunnus jolla maksutapahtuma yksilöidään. En tunne järjestelmää muuten kuin kuljettajan työni kautta mutta vahva veikkaus on että juuri tällä tunnuksella Kela yksilöi kuljetukset eikä maksutapahtuma siten voi olla sidoksissa tiettyyn laitteistoon millään järkevää tarkastelua kestävällä perusteella. Nytkään Pro-keskuksen vaatiman laitteiston ydin eli välitysjärjestelmä ei ole muuta kuin applikaatio soveltuvassa mobiililaitteessa. Eli vaatimus Semelin toimittamasta ja autoilijan kuukausimaksuilla maksettavasta tabletista on järjetön. Käytännössähän autoilijalla tulisi olla vapaus hankki sellainen laite kuin haluttaa ja asentaa Semelin appi siihen.
    Myös kustannukset yhteiskunnalle tulevat kasvamaan vaikka mittaritaksa alennettu onkin koska Kela ei maksa enää odotusta vaan kyydit. Eli esimerkiksi vakiotaksiasiakas jonka kyydit ajaa sama auto voi käydä Rovaniemeltä Oulussa jossa toimenpide kestää esim tunnin. Entinen malli oli se että matkasta korvattiin meno ja odotus mutta ei paluuta. Nyt korvataan meno ja paluu mutta ei odotusta. Eli pelkästään tällä tavalla yhden ihmisen Kela-kyytien kustannus yhteiskunnalle kasvaa kymmeniä prosentteja. Toki tällainen asiakas on hyvä autoilijalle ja varsinkin palkkakuskille (suuri osa kuljettajista on provisiopalkalla) mutta heitä on aika vähän eikä todellakaan joka autoilijalle, kuljettajista puhumattakaan. Myös puheet leivän levenemisestä voi kuitata höpötyksenä. Varmasti yksittäisiä poikkeuksia on kuten esimerkki edellä osoittaa mutta kun katsoo tilannetta täällä omassa kotikaupungissa Lapin keskussairaalan liepeillä ja sitä automäärää mikä siellä on tyrkyllä päiväsaikaan niin ei voi kuin ihmetellä joidenkin autoilijoiden ja kuskien matematiikan taitoja. Luultavasti nokkareiät pysyy vedenpinnan yllä mutta rikastumaan ei pääse, kuten ei autoillessa kyllä muutenkaan.
    Jotain mätää on myös kyytien jakamisperusteissa. Toki jo aiemman systeemin aikana oli havaittavissa ns kultapossukerho ja kermankuorijain porukka joka vähät välittää mistään säännöistä mutta nyt meno on mennyt todella räikeäksi. Samat autot ja kuljettajat saavat ns pitkät kyydit päivästä toiseen riippumatta kellonajasta tai tarjolla olevien autojen määrästä. Laitteilla voi kikkailla niin että paremman kyydin saamisen mahdollisuus kasvaa. Toki tämä vaikeuttaa asiakkaiden taksin saantia mutta se ei näitä porsaita huoleta. Esimerkkinä Rovaniemen seudun matkapalvelukeskuksen toiminta jossa ongelmia on muutenkin mutta tilannetta ei yhtään helpota se että suuri osa mpk:ta alennusprosentilla (jopa 15% mittarihinnasta) ja sillä perusteella sopimuksen saaneista autoilijoista on mukana myös Kela- että paikallisen aluetaksin (nykyisin Lähitaxi Rovaniemi) välityksessä. Tämä merkitsee sitä että kyydit kylmästi valikoidaan sen perusteella minkä verran niistä maksetaan ja kuinka paljon on ajoa. Tällaisessa kaupungissa jossa turismi joulun aikaan tuo huomattavasti lisää ajoa se hieman tuoksahtava mpk-inva jätetään surutta kaupan pihalle ruikuttamaan kunnes joku ei-sopimusauto käy sen ajamassa, ilman alennusta jonka perusteella joku muu on ne ajot saanut koska kaupunki haluaa säästää edes jossain. Myös tilanne keskussairaalan pihassa on mielenkiintoinen. Pihalla on taksitolppa jossa päivystää koko ajan autoja. Hieman sivummalla pysäköintialueen kupeessa on takseille varattu p-alue jossa Kela-taksit odottavat kyytejä. Nyt jos asiakas kävelee tolpalle ja siinä ei autoa olekaan asiakas joutuu odottamaan niin kauan että auto siihen tulee vaikka 50 metrin päässä olisi kymmenen vapaata taksia koska ne eivät lähde kuljettamaan “käsipystyä” koska arvokas odotusaika (ensimmäinen kyydinjakoperuste sijainnin ohella) menee hukkaan. Tämä ajojen hylkääminen ja laitteilla kikkailu olisi oman kirjoituksensa arvoinen asia joten jääköön tässä tähän.
    Pahoittelut pitkästä kommentista mutta tämäkin on vasta pintaraapaisu siitä ongelmakentästä mihin taksiala on ajettu. Taustalla olevista syistä voin vain esittää arveluja ja mutuilua mutta taloudessa ja politiikassa vaikuttavat oikeistolaiset pääomapiirien näkemykset joille perimmäisenä tavoitteena lienee tehdä Suomesta paratiisi itselleen vaikuttavat taustalla voimakkaasti. Eli kokoomuksen ja keskustan tavoitteet tehdä maastamme lopullisesti hillotolppa eliitille. Toivottavasti olen väärässä mutta jos en viiden vuoden sisällä näe tilannetta jossa Kela taas kilpailuttaa taksikuljetukset ja potentiaalisia välitysyhtiöitä on ehkä vain kaksi olen ihmeissäni. Eduskuntavaalit on taas tulossa. Miettikäähän tarkkaan ketä äänestätte ja miksi.

  • Rauno Jääskeläinen

    Kiitos oivallisesta ja asiantuntevasta kommentista! Oma taksiyritykseni kaatui omaan mahdottomuutensa, ei ajoja, nou mani! Kelan hillotolppa toimii täällä jotenkin, mutta ongelmia on varsinkin syrjäkunnissa (SS.16.12.2018).

Jätä kommentti

*