Lentokapteenin promillet 1,5

Tällä viikolla on lehdissä kerrottu, että keskiviikkona 15.8. Finnairin lentokapteeni oli puhaltanut poliisin alkometriin 1,5 promillen lukemat. Tällainen on huono uutinen ja surullinen asia. Hyvä puoli tapauksessa on se, että promillet havaittiin ennen kapteenin menoa lentokoneen ohjaimiin ja ilmaliikennejuopumus tuli ennalta ehkäistyksi.

Tarkastellaan, mitä lisätietoja saadaan laskuopilla tuosta 1,5 promillesta. Oletetaan, että kapteeni on mies ja paino alkoholivalistuksen mukainen 80 kg. Promillekaavan mukaan elimistössä/kehossa on puhallushetkellä alkoholia 90 grammaa = 7,5 vakioannosta = 112,5 ml. Tämän alkoholimäärän palaminen kestää normaalisti 11,25 tuntia. Kapteeni olisi siis selvinnyt nollatasolle 11 tunnin 15 minuutin kuluttua.

Puhallushetkestä taaksepäin katsottaessa 11 tuntia 15 minuuttia aikaisemmin kehossa on ollut alkoholia sama määrä enemmän eli yhteensä 180 grammaa = 15 vakioannosta = 225 ml. Tällä määrällä promillet ovat 3,0.

Sitaatti: ” – Lentävä henkilöstö ei saa juoda alkoholia 12 tuntia ennen työvuoroa.” https://www.iltalehti.fi/kotimaa/201808172201143280_u0.shtm
Tuossa 12 tunnissa alkoholia palaa pois vakioannosmäärä juojan paino/10 eli 80 kiloa painavalla ihmisellä 8 vakioannosta. Jos tämä määrä on kehossa 12 tuntia ennen työvuoron alkua, niin se ehtii palaa pois ennen työvuoron alkamista. Kahdeksalla annoksella promillet ovat miehellä 1,6.

Lukema 1,5 promillea tuottaa paljon avoimia kysymyksiä. Oliko kapteeni ollut juomatta alkoholia 12 tuntia ennen työvuoron alkua? Jos oli juomatta, niin promillet olivat 3,0 tasolla 11 tuntia 15 minuuttia ennen työvuoron alkua. Jos kolmesta promillesta selviäisi nollatasolle 11,25 tunnissa, niin maksan kuntokerroin/alkoholin palamisnopeuskerroin olisi 2,0. Oliko kapteeni tottunut selviämään kolmesta promillesta nollatasolle vajaassa 12 tunnissa? Selviämisnopeus kasvaa säännöllisellä harjoittelulla ja laskee takaisin normaaliin hitauteen juomataukojen aikana.

Tapaus muistuttaa, että rattijuoppouden lisäksi juopumus liittyy tieliikenteen lisäksi ilma-, vesi- ja raideliikenteeseen. Ilmaliikenteessä promilleraja on 0, tieliikenteessä 0,5 ja veneilyssä 1,0. VR:llä on nollatoleranssi kaikilla ammattiryhmillä.

” – Lentävä henkilöstö ei saa juoda alkoholia 12 tuntia ennen työvuoroa.”  Tämä Finnairin sääntö sattuu yksiin kertolaskun 12*10 = 120 kanssa. 12 tunnissa selviää nollatasolle vakioannosmäärästä juojan paino/10. Jos pitää selvitä kuudessa tunnissa, niin jakaja on 20. Laskutoimitus: 6*x = 120, josta x = 20.

Liikennejuopumusten välttämisessä on hyödyllistä tuntea nautittujen alkoholimäärien vaatimat selviämisajat. Annosmäärät ja selviämisajat ratkeavat tavallisella kerto- ja jakolaskulla.

Jätä kommentti

*