Markkinoinnin merkityksestä

Sain Suomen Markkinointiliiton MARK Savolta suorastaan mahtavan kunniamaininnan viime vuoden markkinointitempauksistamme, kun valitsivat minut Vuoden Mirkuksi. Näin ollen ajattelin tämänkertaisessa kirjoituksessani kertoa näkemyksiäni markkinoinnin merkityksestä yritykselle.

Markkinointi luo kasvua, siis todellakin tuo iloisesti lisää liikevaihtoa, joten sen merkitystä ei kannattaisi väheksyä. Toki yrittäjälle on tärkeää hoitaa ydinprosessit sujakasti, ja seurata tuottavuutta oikeilla tunnusluvuilla, mutta markkinointia ja etenkin strategista markkinointia olisi erityisen kannattavaa seisahtua miettimään, jos sitä kasvua tavoittelee. Strategisessa markkinoinnissa synkronisoidaan organisaation toiminta, tarjonta, asiakasrajapinnat eli koko organisaatio asiakkaiden käyttäytymisen mukaan. Toteuttamalla markkinoinnin visiota käytännössä kaikilla liiketoiminnan osa-alueilla haetaan kilpailuetua, ja sen myötä on mahdollisuus kasvattaa liikevaihdon lisäksi myös tuottavuutta ja tuoda asiakkaille lisäarvoa.

Perin juurin markkinoinnissahan on kyse siitä, miten asiakkaita saadaan ja miten ne pidetään. Myös markkinoinnin sanoman tulee lähteä niin visiosta kuin strategiastakin ydinviesteineen. Kun yrityksellä on riittävän väkevä visio eli unelma, syntyy sekä asiakkaille että henkilökunnalle merkityksen tunne ja toiminta alkaa kehittyä ja asiakkaita tulee lisää. Näin ollen vision synnyttämiseen on syytä keskittyä ja pitää huoli siitä, ettei se ole logon päälle liimattu korulause. Oman suunnan löytyminen takaa myös sen, ettei olla muitten vietävänä.

Mutta pelkällä unelmoinnilla ei vielä yritystä valovoimaiseksi ja kasvun uralle saateta, vaan suunnan selkeytymisen jälkeen on mietittävä stepit tavoitteen saavuttamiseksi eli visio on purettava välitavoitteiksi. Ja markkinoinnin näkökulmasta näitä steppejä on vielä jaksettava tallata yksi kerrallaan jatkuvasti, koska markkinointi on toistoja. Itse olen huomannut, että minun on kauppiaana paras ottaa henkilökuntaa mukaan markkinointiin ja lisäksi sanoittaa tekemistäni omalle porukalleni jatkuvasti, jotta porukkani tietää viestiemme sisällön ennen kuin virittelemme lupauksia asiakkaille. Meidän kaupan kilpailuetu on erityisen hyvä asiakaspalvelu. Sloganimme on ”Meillä muuten palavellaan!”, joka tarkoittaa käytännössä kaikkien henkilökuntaamme kuuluvien täyttä panosta, joten meillä ei voikaan viedä asiakkaille mitään viestejä oman porukkamme tietämättä. Markkinointikin on ihmisten johtamista, eli on huolehdittava siitä että sisäpiiriläiset tietävät asiat ensin ja osallistuvat jokainen omalta osaltaan innostuneesti peliin mukaan.

Markkinointitavoitteiden toimeenpano vaatii joka päivä pienten asioiden kurinalaista tekemistä, ja tämä onkin sitten monelle se haasteellisempi vaihe. Usein sorrumme asettamaan liian isoja tavoitteita, jolloin toimeenpano jää aikomukseksi. Näiden pienten asioiden on tietysti oltava oikean suuntaisia, eli tähdättävä visiota kohden. Toimeksi laittamisen lisäksi vaaditaan kärsivällisyyttä, eli markkinointi ei yleensä vaikuta välittömästi. Jotta asioita tulee tehdyksi, olen itse tehnyt itselleni suunnitelman asioista, joita teen vähintään viikoittain esimerkiksi Facebookissa postaten tai myymälää viritellen.

Nykyisin villinä some-aikana on syytä pysähtyä miettimään jollain tasolla myös mitä sanomaa viestii missäkin mediassa, vaikka lopullinen suunta olisikin kaikessa viestinnässä sama. Kinkkujen myyminen LinkedInnissä ei mielestäni osu, olkoon digitalistit mitä mieltä tahansa. Sosiaalisessa mediassa voi toisaalta toimia räväkämmin, kuin printtimediassa – parhaat some-mainokset ovat viihdettä ja leviävät huumorin siivittämänä kauaskin. Ja yleensä pikkurahalla, joten sosiaaliseen mediaan kannattaa panostaa vaikka ulkoistamalla postaukset jollekin toiselle yrittäjälle ellei itse ennätä tai keksi nokkelaa sanottavaa.

Eipä olisi meidänkään pientä kauppaa Neulamäen päältä löydetty tähän Vuoden markkinointiteko palkitsemiseen ilman Facebook-mainontaamme, joten antakaa ihmeessä somen laulaa!

Sirpa Karppi
Kuopion Yrittäjien hallituksen jäsen, K-kauppias Neulamäen kylältä, Vuoden Mirkku 2016

Kommentit

  • Eino J. (maallikkona)

    Kiitos kirjoituksesta! Laitoin peukun a) iloisesta kuvasta b) syvällisestä tekstistä c) hyvää tietoutta maalikollekin

    (mukavaa, että laatusanasto on omaksuttu myös kaupalliselle alalle:

    ”… markkinoinnin sanoman tulee lähteä niin visiosta kuin strategiastakin ydinviesteineen. Kun yrityksellä on riittävän väkevä visio eli unelma…” … strategia … ;

    ONNITTELU MIRKULLE, joskaan en tunne nimikettä

    MENESTYSTÄ MYÖS AMMATILLISESTI MUKAVAAN TYÖYHTEISÖÖSI

    Niin, Vaikka sain yksityisissä tenteissä aikoinaan kympin markkinoinnista, ja mainosten rustaamisesta, tuolloin laatu (SFS-ISO 9000 standardien mallinteet) Suomessa oli oikeastaan vasta kehkeytymässä …

    perehdyin niihin työtehtävissä ja mm. laatupalkintokilpailun arvioijana 1980-90 luvuilla ja myöhemmin

Jätä kommentti

*