Tarjouksen tekemisen sietämätön keveys

Savon Sanomat 22.4.2017

Juu, kyllä se onnistuu. Helppo juttu, päivittää vaan nettiin.

Kaikki yrittäjät tietävät pienen puristavan tunteen, mikä syntyy siitä, jos et ole toimittanut tarjousta, minkä lupasit. Se tilanne, missä itse työnteko ei todellakaan stressaa, vaan se, että asiakkaalle lähtevä tarjous on puolivalmiina koneella.

No tätä tapahtuu. Ja on aina tapahtunut – jo 40 -luvullakin.

Asun Linnanpellolla rintamamiestalossa ja osallistun innolla remontteihin. Suunnittelemalla. Ja naapureiden kanssa juttelemalla. Pääsinkin kerran kurkkaamaan mielettömän hienoa 1940-1950 -luvun vaihteessa rakennettua keittiökaapistoa, sellaista vinoa, kattoon saakka olevaa. Hienoa, kuin mikä.
Mutta olipahan hieno ja ajankohtainen tarina keittiön takanakin. Ja kertojana oli itse keittiöremontin tilaaja, Vieno (nimi muutettu):

Vieno kertoo: Olin saanut Amerikasta ideoita, miten keittiö tulee sisustaa. Työtasoja, hyllyjä ja muun muassa säilytystiloja kannatti olla paljon. No, suunnittelin ensin itse ja päätin etsiä ammattimiehet toteuttamaan kokonaisuuden. Tiesin ja tunsin hyviä ammattimiehiä, joten pyysin heiltä tarjouksia. En kuitenkaan saanut yhtään. Pyysin uudelleen, mutta ei, niitä ei tullut.

Kävelin sitten Linnanpellon kupeessa sijaitsevaan Kuopion vankilaan, esittelin asiani – ja sieltä sain tilaukseni tehtyä. Keittiökalusteet olivat priimaa ja laatu oli mitä parhain. Loppuasennusta tekijät eivät tosin päässeet tekemään.

Ajatelkaa. Ei ollut nettiä. Käytiin asioikseen neuvottelemassa ja asia oli olemassa ja totta, vaikka yön yli nukuttiin.
Toista se on nykyisin. Tarjouspyyntöjä tulee ja tarjouksia lähtee – jos yrittäjä on hereillä ja hyödyntää digitaalista maailmaa. Ja vaikka itse tarjousten tekemiseen meneekin oma aikansa, ovat sähköiset alustat valtavan hyvä mahdollisuus yrittäjälle. Yritysten palvelut ja tuotteet ovat saatavilla 24/7 koko maailmassa. Maksuvälineiden kirjo ja maksamisen keinot on tehty helpoksi. Lähes kuka vaan voi olla tuotteittesi ostaja tai palvelua tarvitseva taho. Myös julkinen sektori avaa tarjouskilpailuja kansallisilla ja paikallisilla tasoilla ja on vain yrittäjän omasta aktiivisuudesta kiinni, miten kukin pärjää tarjouskilpailuissa.

Ai että. Tosi helppoa, jos itse digitaalisuus sinällään ratkaisisi kaiken. Jos yrittäjä vaan syöttäisi tietyt palvelukuvaukset sähköisiin alustoihin ja robotit tunnistaisivat tarjousten pohjalta osaajat ja tilaajat.
Näin se kutakuinkin menisikin, jos ihminen itse ei säätäisi siellä välissä. Jättäisi tietoja vaillinaisiksi. Unohtaisi laittaa tarjouspyyntöjä ajoissa tai laiminlöisi aineistojen vientiä niille avatuille verkkoympäristöille. Tai vielä ankeampaa: ajattelisi, että eihän meillä ole mitään sellaista myytävänä, mistä voisi laittaa tietoa nettiin. Tai vastaavasti, että asiakkaat eivät tunnistaisi ympäristöstään osaajia.

Vieläkin kuulee ihan tosissaan sanottua, että ei myö olla missään nettilöissä, vasebookissa eikä missään, siellähän voi joku vaikka kuulemma arvostella meijän työtä. Ja niitä salasanojakin on niin vaikea muistaa.

Verkkokauppa on sähköinen myyntikanava, sovellus, mikä mahdollistaa kohderyhmien ostamisen verkossa. Se on aikamoinen mahdollisuus, mihin ei ehkä varsinkaan luovilla aloilla osata satsata tarpeeksi. Tai ei jakseta nähdä sitä vaivaa. Viimeistään verkkokauppaan viedessä paljastuu ovatko tilaus-, ja toimitusprosessit kohdallaan, toimiiko palvelu ja markkinointi yhdessä. Ja osaatko miten ylipäätään nakittaa ostajat.

Viime aikoina on tullut markkinoille valtakunnallisesti erilaisia palvelutoimijoita, jotka hämmentävät niin toimialojen sisällä kuin välillä palveluntarjoajien kenttää. Muutama viikko sitten Posti kertoi avaavansa kotihoitopalveluja ihan kotinurkillemme. No tästä uutisestahan meni pelikenttä hetkellisesti ihan sekaisin. Että mikä tämä nyt oikein on.

Mutta on siinä peiliin katsomisen paikka, jos suuret yritykset tekevät tarjouksia ja edelleen palvelusopimuksia sisällöistä, joiden tuottajia, mikroyrityksiä löytyisi lähialueillamme, mutta joiden markkinointi (sähköiset) kanavat eivät ole kunnossa. Tuotteistamisen osalta ollaan Savossa väliin oudon piittaamattomia. Ihan kuin eläisimme jossain rinnakkaistodellisuudessa, missä on olemassa jotkut Zalandot ja muut ja sitten meijän oma totuttu toiminta-alue.
Ja peiliin voi katsoa myös hankintojen tekijät. Kuka voi sanoa, että headhunttaa aktiivisesti ja on vuorovaikutuksessa eri alan toimijoiden kanssa ja oikeasti tunnistaa vielä nupullaankin olevat osaajat? Ja kuka uskaltaa vaatia täsmällistä, laadukasta, hyvien tapojen mukaista ja kunnianhimoista, pyöristelemätöntä työn tekemistä?

Olin mukana tekemässä Suomen ensimmäistä keramiikka-alan verkkokauppaa firmallemme 2000 -luvun alussa ja sain alkuinnostusten jälkeen tuta siitä, että tuotteiden saatavuus verkkokaupassa eivät todellakaan takaa mitään.
Tarjousta lähti ja lähtee edelleen ja työt eivät tekemällä lopu. Ja kummasti se digitaalisten ratkaisujen opetteleminen, oppiminen ja käyttäminen tehostaa toimintaa.Nimittäin.

Kesä tulee ja kaikki ihmiset liikkuvat mustikkametsiä myöten mobiililaitteet kädessään. Varmista yrittäjä, että olet mukana. Jo esillä olo on askel tarjoukseen.

Kirjoittaja on Anja Lappi, Kuopion Yrittäjien hallituksen jäsen, Anya Productions Ky:n yrittäjä ja luova johtaja

Jätä kommentti

*