Työpaikalla tapahtuva oppiminen – what?

Työpaikalla tapahtuva oppiminen on keskeisessä roolissa ammatillisessa koulutuksessa. Vanhalla nimityksellään TOP-jaksot, muuttavat lähitunneilla opittuja teoriaseikkoja käytännön työtaidoiksi. Ja vaikeahan se ois alan ammattilainen olla, jos ei ole työelämää kertaakaan kokeillut. Opiskelun puitteissa töitä pääsee testaamaan ja oppimaan työpaikkaohjaajan ohjeistuksessa, eikä odotetakaan, että osaisit kaikkea. Työpaikalla tapahtuvaa opetusta on vähintään yhtä montaa erityyppistä, kuin on opiskeltavia alojakin. Kuinka suuri merkitys työpaikalla tapahtuvalla oppimisella oikeasti voi olla?

Jos mietin omia tarjoilijaopintoja, työssäoppimisjaksoilla on ollut opettavaisempi merkitys kuin lähiopetuksella. Olen oppijana varsin käytännönläheinen, sen takia ensimmäisellä eikä vielä toisellakaan kurssilla jääneet alkoholiryhmät kokonaisuudessaan päähän. Harjoittelupaikat ovat olleet -just ei melkein- parhaita mulle ja työpaikoilla kaikki on sujunut hyvin. Tämä ei ole itsestään selvyys, ja siksi olenkin iloinen omista kokemuksistani. Yleisesti pääsin ensimmäistä kertaa kiinni viinien luonteisiin asiakaspalvelun harjoittelussa. Ruokalista termistö on tullut tutuksi A la Carte -jaksolla Frans&Sophie:ssa. Kuitenkin joka kerta, kun olen harjoittelusta palannut seuraavalle ammatilliselle kurssille, on asioiden sisäistäminen ollut helpompaa. Olen myöskin tajunnut sen, miksi ne alkoholiryhmät käydään kertauksena jokaisella kurssilla – kertauksesta on ollut paljonkin hyötyä. Muualla kerrytetty työkokemus esim. Kesätöistä, edistää molempia opiskelun osa-alueita ja ammatillisista tunneista olen saanut jonkin verran hyväksilukuja.

Vaikka opin tarjoilutapoja työpaikalla paremmin kuin luokkahuoneessa, en olisi pärjännyt “kylmiltään” työpaikalla. En edes meidän harjoitusravintolassa opistolla. Työpaikoille lähdetään testaamaan ja soveltamaan koulussa opittuja teoriaseikkoja, käytännön tilanteisiin, oikeisiin työympäristöihin.

Opinnot ravintola-alalla on kuitenkin ihan eriluokkaa, jos vertaa kokeilemaani verhoilu- ja sisustusalaan. Siellä harjoittelin vuoden, kuinka tehdään pientä pintaremonttia ja rakennetaan puusta huonekaluja. Suurin ero opetuksessa olikin se, että me rakennettiin luokallemme alusta asti harjoitushuoneisto, vuoden päätteeks ne olikin maalattuja ja tapetoituja huoneita. Ykkösvuoden lopulla harjoiteltiin porukalla näitä opittuja hommia työmaalla, siis ulkopuolisen asiakkaan asunnossa. Tällä alalla vuosi koulun hallissa harjoittelemassa, on melkeempä välttämätöntä. Samoin kun sähköasentajaopiskelijat, hekin tarvitsevat hyvin paljon harjoitusta jotta on turvallista lähteä kytkentöjä asiakaskohteisiin harjoittelemaan.

Lähiopetuksesta on koko ajan leikattu enemmän ja enemmän, eikä ole odotettavissa että leikatut tunnit ilmestyisiät lukujärjestyksiimme takas. Kirjoitin vuosi sitten SAKKI ry:n blogiin koulutusleikkauksista, jotka ovat vaikuttaneet suuresti lähiopetuksen määrään. On siis entistä tärkeämpää kiinnittää huomiota siihen, kuinka nämä jäljellä olevat tunnit käytetään palvelemaan parhaiten työelämää ja työpaikalla tapahtuvaa oppimista. Opiskelijajärjestöillä on yksi tehtävä olla valvomassa koulutuksen laatua sekä painottamassa koulutuksen hyödyllisyyttä, varsinkin kun eletään reformin tuomassa myllerryksessä. Kenenkään etu ei ole ammattiinjohtava koulutus, jos ammatissa ei ole valmiutta toimia.

Laura Leskinen

Olen ehdolla Suomen Ammattiin opiskelevien liiton varapuheenjohtajaksi tulevalle hallituskaudelle, ja työpaikalla tapahtuvan oppimisen kehittäminen on yksi pääteemoista jota liitossa tulisin viemään eteenpäin. Valitettavasti kuulen vielä tänäkin päivänä, kuinka opiskelijoita voidaan käyttää häikäilemättä hyväkseen työpaikoilla. Tämä on väärin ja oon valmis antamaan panokseni tämän kehittämiselle. Tulisin myös pitämään lähiopetuksen merkityksestä asiallista meteliä sekä huolta siitä, että koulutusta viedään vielä enemmän opiskelijakohtaiseksi, ilman että opiskelija syrjäytyy opiskelijayhteisöstä. Amikset ovat työpaikkojen tulevia huippuosaajia, ja opiskelijoille tulee tarjota mahdollisuus kouluttautua parhaaksi työntekijäksi.

Jätä kommentti

*